سامانه اظهارنامه مالیاتی | توصیه های کاربردی ارسال اظهارنامه

سامانه اظهارنامه مالیاتی

منظور از اظهارنامه مالیاتی، فرمی از قبل تهیه شده است که از سوی سازمان مالیاتی در کشور اقدام به رسیدگی به امور دارایی و مالیاتی مودیان می کند و هر سال در زمان مقرر، اطلاعات دارایی و درآمد مودیان و تجار را توسط خوداظهاری تسلیم اداره مالیات می کند. برای ارسال اظهارنامه مالیاتی باید تخصص کافی را داشت و در این زمینه با مهارت کافی اقدام کرد.

در متن زیر ما تمامی نکات مربوط به سامانه اظهارنامه مالیاتی ارائه می کنیم که راهنمای شما خواهد بود. همراه با ما تا انتهای متن باشید و اطلاعات خود را افزایش دهید.

اظهارنامه مالیاتی چیست

اظهارنامه مالیاتی در حالت کلی، یک فرمی است که از مسیر سازمان امور مالیاتی کشور، قابل دریافت است و باید توسط مودیان مالیاتی، در هر سال تمامی اطلاعات مالی کسب و کار خود را در آن درج کرده و آن را به صورت اظهارنامه تدوین شده الکترونیکی برای رسیدگی به امور مالیاتی و دارایی شرکت، ارسال کرده که در صورت عدم ارسال توسط خود سازمان امور مالیاتی، اقدام به تنظیم اظهارنامه برآوردی برای مودیان انجام می شود.

چه کسانی ملزم به تنظیم اظهارنامه مالیاتی هستند؟

در حالت کلی اظهار نامه مالیاتی، کارنامه مالی سالیانه مودیان مالیاتی است که باید هر ساله توسط آن ها به اداره مالیات ارسال شود.

برای دانستن اشخاصی که مشمول مالیات هستند باید گفت همه افرادی که شاغل بوده و دستمزدی را دریافت می کنند باید مالیات را پرداخت کنند.

مالیات ها در هر سال از طریق اظهارنامه مالیاتی از سمت وزارت اقتصاد به اشخاص حقیقی و حقوقی مالیات را ارائه می کنند، میزان مالیات در سال های مختلف متفاوت بوده و به مواردی مانند اقتصاد، تورم وابسته است. دانستن اشخاصی که موظف به پرداخت هزینه تحت عنوان ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند را در ادامه خواهید خواند.

  • تمامی اشخاص حقیقی که در ایران فعالیت تجاری دارند و از پرداخت مالیات معاف نیستند.
  • همه اشخاص حقوقی که معاف از مالیات نیستند و تجارت می کنند.
  • تمام اشخاصی که در قالب حقیقی و حقوقی در خارج کشور فعالیت دارند اما درآمد آن ها از داخل ایران است.
  • تمامی اتباع غیر ایرانی که در ایران فعالیت تجاری دارند چه به صورت حقیقی و چه حقوقی

اشخاص معاف از ارائه اظهارنامه مالیاتی

  • شهرداری ها و سازمان های مرتبط و وابسته به آن ها
  • تمامی ارگان هایی که از بودجه دولت استفاده می کنند
  • تمامی وزارتخانه های دولتی
  • تمامی کارگران، عشایر، دانشجویان، دانش آموزان
  • شرکت های تعاونی
  • کشاورزان : در قوانین مصوب اداره مالیاتی در بخش کشاورزی آمده است که این مورد در صورتی است که اشخاصی که به صورت مستقیم با قسمت تولیدات کشاورزی کار می کنند شامل معافیت می شوند. در این حالت اشخاصی که به نوعی در معاملات به صورت واسطه هستند و اقدام به خرید و فروش و صادرات و واردات محصولات کشاورزی می کنند معاف نمی شوند.

اظهارنامه مالیاتی چیست

سامانه ارائه اظهارنامه مالیاتی چیست؟

تا قبل از سال 1391 تمامی مودیان مالی باید اظهارنامه های مالیاتی را به شکل کاغذی تهیه و اقدام به تکمیل آن و ارسال به اداره دارایی می کردند، این امر به دلیل هزینه بر بودن راهکاری زمانبر بود.

از سال 91 به بعد اظهارنامه الکترونیکی بصورت اینترنتی در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت که تنها با مراجعه سایت اداره مالیات و تکمیل اظهارنامه ومدارک مرتبط با تشکیل پرونده های مالیاتی در بستر فضای اینترنتی امکان می پذیرد.

پرداخت مالیات در ایران

مالیات در ایران می تواند دارای معانی مختلف باشد، اما یک تعریف با معنی گسترده از مالیات می توان داشته باشیم که آن را هزینه ای دانست که در قبال هزینه های عمومی جامعه باید پرداخت شود.

در ایران نیز مالیات را اینگونه معرفی می کنند که در آن سازمان ها به منظور توسعه اقتصادی هزینه هایی را پرداخت می کنند و آن را به موسسات و دارایی ها به صورت بلاعوض پرداخت می کنند.

یکی از اموری که منجربه پرداخت مالیات است، تنظیم اظهارنامه مالیاتی است که شرکتها ملزم به تهیه آن بوده و در طول یکسال مالی باید لیست هزینه ها را بر آورد کرده و بر اساس هزینه ها آن را به اداره مالیات پرداخت کرد.

روش های تنظیم اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی را می توان به دو صورت خوداظهاری و برآوردی انجام داد که در ایران روش خوداظهاریبیشتر مرسوم است و روزانه مودیان با ارائه مدارک مرتبط اقدام به ارائه اظهارنامه می کنند. برای درک بهتر موضوع در ادامه روش خوداظهاری اظهارنامه را تشریح می کنیم.

همه اشخاص حقیقی و حقوقی وظیفه دارند در زمان مقرر اقدام به تنظیم اظهارنامه مالیاتی کنند و آن را به ادارات مربوطه ارسال کنند. در صورت کلی مودیان مالیاتی به دو نوع حقیقی و حقوقی طبقه بندی می شوند که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

مودیان حقیقی:

ارائه اظهارنامه برای مودیان حقیقی شامل ارائه اظهارنامه به صورت اینترنتی است که باید به صورت تکمیل شده جهت بر آورد هزینه های عملکرد یکساله مودیان تکمیل شده و توسط خود شخص حقیقی یا نماینده وی با ارائه مدارک مورد نیاز انجام شود.

مودیان حقوقی :

تسلیم اظهارنامه الکترونیکی برای این دسته از مودیان فقط در صورت تکمیل ثبت نام الکترونیکی امکان پذیر می باشد. برای واحدهای مشارکتی، جهت عملکرد سال جاری تنها تکمیل یک اظهارنامه مالیاتی کافی است و نیازی به ارائه اظهارنامه انفرادی برای تمامی شرکاء نمی باشد.

ارائه اظهارنامه اینترنتی برای مودیان حقوقی با ثبت نام آن ها در سامانه اداره مالیات و ایجاد رمز عبود و نام کاربری در این سامانه و تکمیل اطلاعات امکان پذیر است. از این رو الزامی است که برای تکمیل اطلاعات در خصوص ارائه اظهارنامه به سامانه اینترنتی tax.gov.ir مراجعه شود. در این زمینه مشاوران مجتمع حقوقی پایش ثبت همراه شما هستند.

لازم به ذکر است که تمامی اطلاعات شرکا باید در سامانه ثبت نام شماره کد اقتصادی شرکت از قبل درج شده باشد و در صورت عدم انجام این امر باید هر چه سریعتر آن را به سرانجام رسانید.

روش های تنظیم اظهارنامه مالیاتی

چگونه اظهارنامه مالیاتی را تنظیم کنیم؟

برای ثبت نام و ورود به سامانه تنظیم اظهارنامه مالیاتی باید گام های تخصیص یافته را انجام دهید این اقدامات باید ابتدا با تعیین شخصیت حقیقی و حقوقی مورد تقاضا برای تنظیم اظهارنامه شکل می گیرد.

به صورت کلی می توان ثبت اظهارنامه مالیاتی را در 5 بخش جای داد که مشمول اقدام برای تنظیم اظهارنامه، ثبت الکترونیکی اظهارنامه، درج اطلاعات در سامانه، بررسی اطلاعات و برآورد هزینه های اظهارنامه است که در هرگام باید دقت کافی را در جهت انجام صحیح امور بکار گرفت.

در سال های قبل روش های ارائه اظهارنامه مالیاتی به شکل دستی بوده که با پر کردن فرم های مالیاتی توسط هر مودی مالیاتی انجام می شده که مودیان با خرید فرم های اظهارنامه به منظور ارائه گزارش های مالیاتی آن را ارائه می کردند. اما چند سال از این موضوع می گذرد و دیگر نیازی به ارائه فیزیکی فرم ها نیست.

حال ما راهکار جایگزین در این مواقع را به به شما ارائه می دهیم. اداره مالیات سامانه ای را تحت عنوان سامانه سازمان امور مالیاتی ارائه کرده که با مراجعه به سامانه www.tax.gov.ir می توانید وارد آن شوید و اظهارنامه عملکرد یکساله خود را با تخصص کافی ارائه کنید که پس از ارائه اظهارنامه توسط شخص شما پرونده دارایی برای کسب و ارتان تشکیل می شود که شما را مودی مالیاتی معرفی می کند

لازم به ذکر است که محفوظ کردن نام کاربری و رمز عبور برای شما بسیار مهم است زیرا تمامی اطلاعاتتتان در سامانه ذکر می شود که بهتر است دست غیر نباشد.

این روزها تلفن همراه نقش مهمی در زندگی بشر دارد از این رو می توان برنامه اظهارنامه مالیاتی را بر روی گوشی همراه خود نصب کنید و از طریق آن تمامی صفر ا صد امور را پیگیری کنید.

اطلاعاتی که در پروسه ثبت اظهارنامه لازم است شامل مواردی چون: اطلاعات حسابداری و حسابرسی، میزان سود و زیان در کسب و کار، برآورد ترازنامه های مرتبط با شرکت، درآمدهای شرکت و شخص که باید تمامی آن ها را در اظهارنامه درج کرد تا پس از بررسی اداره دارایی امور مالیاتی شما انجام گیرد.

پس از ارائه مدارک لازم، نوبت به اخذ برگه مالیاتی می رسد که در صورت صلاحدید قبل از دریافت رسید قطعی هزینه ها می توان بر روی مبلغ هزینه ها اعتراض زده که در صورت ارائه برگه طی مهلت اعتراض شما به پایان می رسد و باید هزینه اعلامی را پرداخت کنید.

زمان لازم برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی

سال مالی برای ارائه اظهارنامه اشخاص حقوقی و حقویقی در قانون دارای تفاوت است، در اظهارنامه های مالیاتی میزان عملکرد مالی مودیان و تجار در طول یک سال مالی که معادل است از یکم فروردین ماه هر سال (ابتدای سال) تا تاریخ 29 اسفند ماه همان سال جاری که بهتر است بدانید سال مالی که بازگو شد، برای ارائه اظهارنامه اشخاص حقیقی است و اظهارنامه در سال مالی اشخاص حقوقی دارای زمان متفاوتی با سال مالیاتی است که در متن اساسنامه ذکر می گردد، متفاوت باشد، سال مالی شرکت، به عنوان مبدا محاسبه مهلت ارائه اظهارنامه ها محاسبه می شود.

نکات کاربردی در اظهارنامه مالیاتی

در اخر باید بدانید که کسب و کار تجاری شما به مانند یک سفر است اگر در مسیر تجارت تمامی اقدامات را تخصصی و با مهارت دوچندان پیش ببرید در طول مسیر خیالی آسوده دارید که هیچ گزندی به شما وارد نشده و احتمال تهدیدات را کاهش می دهید، از این رو تمامی مودیان حقیقی و حقوقی تنها با مراجعه به سامانه تعبیه شده در خصوص اظهارنامه مالیاتی با سپری کردن چند گام می توانند مسیرش تجارت را استوار بردارند فقط کافی است که بخواهید.

ما در مجتمع ثبت پایش گام به گام همراهتان هستیم تا بهترین و در خور ترین ویژگی های یک تاجر موفق را از آن شما کنیم. پس با ما در تماس باشید و تا دیر نشده کار را به کاردان آن بسپارید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2  +  8  =