پلمپ دفاتر | آموزش نحوه ثبت دفاتر قانونی

پلمپ دفاتر

پلمپ دفاتر تجاری جزو موارد رسیدگی به امور مالی در شرکت ها است که باید هر ساله در زمان مقرر ارائه شود. شاید اصطلاح پلمپ دفاتر به گوشتان خورده ولی پیگیر ماهیت آن نشده اید. بهتر است این موضوع را بدانید که پلمپ دفاتر جزو موارد اجبار از سوی اداره ثبت شرکت ها و مالیات است و هرچه تخصصتان در این زمینه بیشتر باشد کمتر دچار اشتباه می شوید. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا صفرتا صد امور مرتبط با دفاتر پلمپ و مواردی چون دلایل رد پلمپ دفاتر به همراه مراحل ثبت پلمپ را بدون کم و کاستی به شما بازگو کنیم و راهنمای حقوقی و ثبتی شما پس از ثبت شرکت در این زمینه باشیم.

پلمپ دفاتر تجاری چیست؟

همه سازمان ها و شرکتهای تجاری در پایان سال موظف به پرداخت مالیات هستندو با اقدام به نقل و انتقال و فعالیت هایی که در طول یکسال مالی داشته اند می توانند آن را در قالب دفاتر پلمپ ارائه کنند.

در ابتدای سال اشخاص حقوقی و حقیقی موظف به دریافت این دفاتر از سازمان امور مالیاتی حوزه خود هستند

دفاتر پلمپ را با نام های دیگری به مانند دفاتر قانونی و دفاتر تجاری نیز شناخته می شوند که به منظور رسیدگی به امور مالیاتی و فعالیت های یکساله مالی تجار و بازرگانان به اجبار ارائه می شود که باید بر اساس شروط و قوانین آن ها را پر کرده و به ادارات مالیات تسلیم کنند.

بر اساس کارکرد اشخاص این دفاتر به صورت 50 ، 100 و 150 برگی ارائه می شود. هرچه میزان فعالیتتان در طول یکسال بیشتر باشد تعدد برگه ها بیشتر ارائه می شود.

همه شرکت های تجاری باید عملکردشان را تکمیل کرده و در دفاتر اعلام کنند. در صورت عدم انجام این امر شرکت به صورت علی الراس شده و هزینه های مضاعفی را پرداخت کنید. در حالتی که شرکت فعالیتی هم نداشته باید دفاتر پلمپ ارائه شود و با عملکرد مالی صفر و با برگه های خالی ارائه شود.

حال شاید این فکر به ذهنتان خطور کند که چرا این دفاتر با نام پلمپ دفاتر یاد می شوند؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت به دلیل پلمپ شدن این دفاتر در ادارات ثبت شرکتها و مالیات آن را پلمپ دفاتر می نامند.

انواع دفاتر رسمی شرکت ها

  • دفاتر رسمی روزنامه
  • دفاتر رسمی کل
  • دفاتر رسمی دارایی
  • دفاتر رسمی کپیه

دفاتر روزنامه شامل دونوع بوده که هر کدام را به صورت جداگانه توضیح می دهیم.

دفاتر رسمی روزنامه: دفاتر رسمی جزو موارد مهم شرکتها است که برای پلمپ دفاتر باید آن را درنظر بگیرید. همه بازرگانان با برآورد مبالغ بدهکار و بستانکار، تمامی معاملات تجاری به همراه معاملات انجام گرفته در شرکت این دفاتر را پلمپ می کنند.

در این زمان بهتر است بدانید دفاتر رسمی خود به دونوع دفاتر اختصاصی و عمومی طبقه بندی می شوند.

در دفاتر روزنامه رسمی عمومی تمامی معاملاتی که تجار انجام می دهند به ثبت می رسد که ثبت دقیق و تخصصی این معاملات باید در دفاتر عمومی درج شوند.

از سوی دیگر دفاتر اختصاصی بر مبنای معامله ها و تفکیک های تخصصی اقدامات انجام می شود. برای مثال در این نوع دفاتر می توان پرداخت های نقدی را به صورت غیر نقدی انجام داد.

دفاتر رسمی کل : ماهیت کلی این دفاتر به نحوی است که برای پلمپ مورد استفاده قرار می گیرد، در دفتر کل همه معاملات مالی ثبت می شود سپس به دفاتر روزنامه انقال داده می شود. یکی از مزیت های اصلی دفاتر کل را می توان سبک نگارش صورت های مالی و حساب کتاب ها است. در دفاتر کل به ازای هر حساب، صفحه ای جداگانه وجود دارد که باید حداقل در یک هفته معاملات در دفاتر روزنامه بررسی شود، در این دفاتر معاملات مشخص می شود سپس در دفاتر کل درج می شود.

دفاتر رسمی دارایی: در هر سال بازرگانان و تجار باید تمام دارایی ها و مطالبات را در دفاتر ثبت کنند. تمامی ریز به ریز معاملات باید به ترتیب انجام شدن درج شود و به امضای مسئولین برسد. حداکثر تا 15 فروردین سال بعد باید این امر انجام شود و ارسال شود. برای پلمپ دفاتر دفتر دارایی نیاز نیست.

دفاتر کپیه: همه صورتحساب ها و مرسوله ها در دفاتر کپیه درج می شود. در این دفاتر تاریخ باید به درستی ثبت شود و بر اساس تاریخ وقوع معاملات در جلدهای خاصی نگهداری شوند. در زمان پلمپ دفاتر تنها دفاتر روزنامه و کل مورد استفاده قرار می گیرد.

پلمپ دفاتر تجاری چیست؟

کاربرد پلمپ دفاتر

  • تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی پس از اخذ پلمپ دفاتر
  • امکان دریافت کارت بازرگانی با داشتن پلمپ دفاتر

مدارک پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

  • ارائه مدارک هویتی شخص متقاضی الزامی است.
  • تسلیم مدارک مرتبط با پروانه کسب و مجوز فعالیت شخص
  • ارائه اظهارنامه پلمپ دفاتر

مدارک پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

  • شخص مدیر عامل در شرکت باید یک نسخه از کارت ملی خود را ارائه دهد.
  • مهر شرکت از موارد الزام است.
  • ارائه رونوشت از آگهی تاسیس شرکت
  • فرم تکمیل شده از اظهارنامه مالی شرکت
  • اگر تغییرات در شرکت و متن اساسنامه انجام شده باشد ارائه رونوشت از آگهی تغییرات در روزنامه الزامی است.
  • اگر امور پلمپ دفاتر را به وکیل سپرده اید باید مدارک وکالت وی را ارائه کنید.

دلایل رد پلمپ دفاتر

دلایل رد پلمپ دفاتر

به چندین دلیل دفاتر پلمپ امکان رد از منظر اداره ثبت شرکتها را دارد که ما در متن زیر آن ها را لیست کرده ایم تا راهنمای شما باشیم و از اشتباهات در زمان پرکردن دفاترتان جلوگیری کنیم. با دقت به هر مورد توجه کنید و از دوباره کاری های ثبتی بکاهید.

  • اگر از دفاتر پلمپ سال های قبل استفاده کنید صد در صد دفاترتان رد می شود
  • در صورت وارد کردن اطلاعات غیرواقعی و اشتباه بدون سند در دفاتر رد می شوید.
  • در صورتی که فعالیت شعبات شرکت را درج نکنید رد می شوید.
  • نباید برگه های سفید زیادی را در دفاتر به جا بزارید زیرا این کار امکان سواستفاده را زیاد می کند.
  • کم وارد کردن اطلاعات فعالیتی شرکت
  • دفاتر پلم دارای تاریخ است و در صورت نبود هر برگ دفاتر رد می شوند.
  • دلایلی مانند ترشیدن و یا غلط گیری و محوکردن اطلاعات دلیلی محکم بر رد دفاتر پلمپ است.

چه زمانی باید برای پلمپ دفاتر اقدام کرد؟

پلمپ دفاتر باید در زمان مشخص به ارگان های مربوطه ارسال گردد که در صورت عدم ارائه آن در زمان مقرر مشمول جریمه شده و از امکانات ویژه ای که در ازای پلمپ دفاترتان به شما اعطا می شود محروم میشوید.

این موارد را می توان بهمانن اخذ کارت بازرگانی برای تبادلات خارجی در نظر گرفت که نیازمند انجام پلمپ دفاتر در سال های قبل فعالیت است.

در این زمینه مشاوران و وکلای حقوقی پایش همراه و هم مسیر شما خواهند بود و برای پیشرفت هرچه بیشتر شما تلاش می کنند. زمان پلمپ دفاتر تجاری از قبل مشخص شده است و باید تا قبل از اتمام سال جاری تسلیم شود.

به دلیل پلمپ شدن دفاتر مالیاتی در اداره ثبت شرکتها و اداره مالیات این دفاتر را با نام پلمپ معرفی می کنند. در صورت داشتن هر سوالی مبنی بر تنظیم و ارائه دفاتر با ما در تماس باشید.

مراحل پلمپ دفاتر قانونی

مراحل پلمپ دفاتر قانونی

به منظور پلمپ دفاترتان باید به سامانه ثبت شرکت ها به نشانی irsherkat.ssaa.ir مراجعه کرده و در قسمت بالای صفحه پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی را انتخاب کنید و با پیشبرد مراحل ارائه مدارک و انتخاب نوع شخصیت متقاضی می توانید اقدام کنید.

در قسمت ابتدایی باید اطلاعات متقاضی پلمپ را از بین 4گزینه پیش رو که شامل شخصیت حقیقی، شخصیت حقوقی ثبت شده در مرجع ثبت شرکت ها، شخصیت حقوقی غیراز مرجع ثبت شرکتها، شعبه شخصیت حقوقی مرجع ثبت شرکت ها است که بر اساس نوع متقاضی ثبت باید مشخص شود.

سپس با مشخص کردن نوع تقویم مالی و وارد کردن تاریخ شروع و پایان تقویم مالی فیلدهای مربوطه را پر می کنید. در صورت انتخاب شخصیت حقیقی تمامی مدارک را به صورت اختصاصی ارائه کنید تا همه چیز تکمیل شده و بر اساس اصول انجام پذیرد البته در صورت انتخاب این نوع شخصیت فیلد آکاردئونی برای درج اطلاعات از قبیل تابعیت شخص، شماره همراه، شماره ملی، تاریخ تولد، نام خانوادگی و آدرس شخص الزام است تا احراز هویت انجام شود.

در صورت انتخاب شخصیت حقوقی ثبت شده در اداره ثبت شرکتها تنها شروع و پایان سال مالی که در اساسنامه شرکت ذکر شده و شماره همراه و شناسه ملی شرکت درخواست می شود. توجه داشته باشید فیلدهایی که با ستاره قرمز مشخص شده اند را باید به اجبار پرکنید و جزو درخواستی های سامانه است.

سپس با وارد کردن تصویر امنیتی در پایین صفحه، گام بعدی را برای پلمپ دفاتر خود انجام می دهید که شامل اطلاعات شخصیت حقوقی است.

گام بعد درج اطلاعات تکمیل کننده اظهارنامه پلمپ است که باید بر اساس مشخصات دقیق ذکر شود.

سپس شخصیت حقوقی با تعیین سمت ها و مشخصات هیئت مدیره مسیر را برای پلمب دفاتر تکمیل می کند. در آخر نیز ضمیمه دفاتر پلمپ شده مالیاتی را در این سامانه بارگزاری کرده و سپس از طریق پست آن ها را به اداره ارسال می کنید.

لازم به ذکر است باید تمامی اطلاعات را بازنگری کرده و به صورت تصحیح شده ارسال کنید زیرا تمامی اطلاع رسانی ها از طریق شماره همراه به متقاضیان ارسال می گردند.

در دفاتر پلمب چه آدرسی درج می شود؟

اول باید این موضوع را بدانید که پس از پلمپ کردن دفاتر هر آدرسی که در مشخصات اولیه ذکر کرده باشید در واقع به حکم آدرسی است که تمامی اطلاعات به آن ارسال می گردند، پس با دقت آن را وارد کنید و در صورت جابه جایی آن را اصلاح کنید.

در صورت انتخاب آدرس شهری که در گزینه های سایت درج نشده باید این نکته برای شما مشخص شود که آن آدرس هنوز مشمول سامانه پلمپ نشده و در این زمینه از وکلای حقوقی یاری بخواهید.

بعد اتمام تسلیم اطلاعات شخصیت حقوقی بهتر است آن را بررسی کنید تا صحت اطلاعات مندرج تایید شود. در آخر شماره پیگیری به متقاضی ارائه می شود که باید سمت اشخاص در خصوص ارائه اظهارنامه مالیاتی تکمیل شود.

برای سپری کردن گام های مربوط به پلمپ دفاتر تجریتان تنها یک راهکار به صرفه دارید و آن هم مشاوره حقوقی کارشناسان حقوقی و ثبتی است که با رزومه های موفق خود می توانند بهترین یاری رسان شما باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

36  +    =  40