قوانین رتبه بندی شرکت

قوانین رتبه بندی شرکت

رتبه بندی شرکت های تجاری را باید اینگونه تعریف کرد که نوعی خاص از تعیین صلاحیت و نیز سنجش کیفیت شرکت های مهندسی است که به صورت پیمانکاری به منظور ارائه خدمات کاربردی پیش بینی می شود و آن توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تحت اسم رتبه بندی شرکت پیمانکاری ارائه می شود. در متن پیش روی شما ما تدابیری اندیشیدیم تا شما متقاضی گرامی را در مسیر رتبه بندی شرکت راهنمایی کنیم با ما همراه باشید.

گرید شرکت

در سازمان مدیریت و برنامه ریزی راهبردی ریاست جمهوری شرکت هایی که ملزم به اخذ رتبه پیمانکاری هستند را به 5 نوع طبقه بندی کرده اند، این پنج شاخه شامل پیمانکاری، مشاور، انبوه سازی، انفورماتیک و طراحی EPC است که باید برای رتبه بندی اقدام کنند.

رتبه بندی یا گرید شرکت های پیمانکاری باید از طریق سامانه الکترونیکی ساجات انجام شود، در این صورت متقاضی اخذ رتبه شرکت باید پس از ثبت نام در سامانه تمامی مدارک لازم را در سامانه بارگزاری کرده تا در صورت تایید سازمان رتبه بندی شرکت ایجاد شود.

در ادامه به توضیح مراحل اخذ رتبه می پردازیم که در صورت انجام صحیح امور ، رتبه بندی شرکت پیمانکاری شما انجام خواهد شد.

هدف رتبه بندی شرکت ها

هدف اصلی در رتبه بندی شرکت ها را می توان امکان سرو سامان دادن به روش های برگزاری مناقصات شرکتها دانست. در حالت کلی می توان گفت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی شرکتها با ایجاد رتبه بندی شرکتها میزان اعتبار و صلاحیتی که شرکتهای مختلف می توانند دست پیدا کنند را سنجیده و با رتبه بندی از رتبه 1تا 5 به آن ها اعتبار می بخشد که در صورت مشارکت در مناقصات بزرگ دولتی رتبه نمایانگر اعتبار شرکت است.

با این امر می توان از سواستفاده افراد سودجو جلوگیری کرد و پروژه های تخصصی به دست افراد مجرب خواهد افتاد تا با توجه به تجربه آن ها در دسترس طرف های دوم قرارداد قرار گیرند.

گرید شرکت

گرید شرکت پیمانکاری

در صورتی که شرکت پیمانکاری دارید و رتبه نداریدباید بدانید شرکتهایی با ماهیت دولتی نمی توانند با شما قراداد همکاری داشته باشند، هر شرکت پیمانکاری به منظور شرکت در مناقصات دولتی با داشتن گواهی های صلاحیت برای انجام امور پیمانکاری می تواند اقدام کند.

گرید شرکت ها در ایران در سازمان برنامه و بودجه انجام می گیرد، گرید یا رتبه بندی شرکت بر طبق استانداردها و شرایط وضع شده به شرکتهای پیمانکاری تسلیم شده تا معیاری برای ارزیابی این شرکتها به منظور مدیریت پروژه ها باشد، معیارهای اصلی باری انجام پروژه ها را می توان در قالب توان فنی و سوابق شرکتها با داشتن رتبه بالا به حساب آورد. در صورتی که شرکتها دارای توان انجام پروژه با تجربه بالا باشد، از رتبه 1تا 5 امتیازبندی می شوند. در این زمان رتبه 1 بهترین رتبه بین شرکتهای دارای گرید خواهد بود.

برای اخذ گرید شرکت می توانید با کارشناسان حقوقی ما در پایش ثبت در تماس باشید ما در کمترین زمان راهنمای شما خواهیم بود.

انواع رتبه پیمانکاری

همانطور که اطلاع دارید رتبه های پیمانکاری را باید در 11 مورد و در 5 رشته در نظر گرفت و آنها را به شرکتها ارائه کرد در این صورت اگر شرکت به بالاترین سطح رتبه دست پیدا کند قادر خواهد بود رتبه 1 را اخذ کند که بهترین رتبه است، در صورتی که نتواند رتبه 1 را دریافت کنند به ترتیب اهمیت نیز می توانند رتبه های 2 ، 3 ، 4 و یا 5 که به ترتیب از بهترین رتبه تا بدترین رتبه را شامل می شوند را دریافت کنند در صورت عدم کسب کمترین امتیازات از سوی سازمان برنامه و بودجه هیچ رتبه ای را کسب نخواهید کرد.

رتبه های شرکت های پیمانکاری را تا 11 طبقه برآورد کرده اند که آن ها را تشریح می کنیم.

  • اولین نوع : ساختمان و ابنیه است که این نوع موارد شامل اموری به مانند ساخت ابنیه و ساختمان های چوبی، آجری، سنگی و مواردی مانند ساخت پیاده رو ها است.
  • دومین نوع : رشته آب و فاضلاب شهری است که مشمول مواردی مانند اجرای ساخت تصفیه خانه های آب و فاضلاب در شهرها، سد بندها و تونل های انحراف آب و این دسته موارد است.
  • سومین نوع : حمل و نقل مرتبط با ساخت راه ها، جاده ها، راه های ریلی، باندهای فرودگاهی، پل های شهری و بین شهری و تونل های احداثی، ایجاد علائم راهنمایی و رانندگی و این نوع موارد است.
  • چهارمین نوع : رشته صنایع که این مورد شامل مواردی مثل: صنایع غذایی، صنایع نساجی، پوشاک، چرم، صنایع چوبی، شیشه، استخراج، فرآوری، ذخیره و تولید مواد خام و تولید در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، تولیدات کانی غیره فازی، صنایع سنگین، معدنی، صنایع فلزی می شود.
  • پنجمین نوع : نیرو و برق شامل توزیع و انتقال نیرو های فسیلی مانند نیروگاه ها و شبکه های برق و تاسیسات برقی و دکل ها و پست های توزیع الکترونیک به صورت عام و خاص می شود.
  • ششمین نوع : رشته های تاسیساتی و تجهیزات که مشمول مواردی مانند خطوط انتقال آبفا، نفت و گاز، تاسیسات مکانیکی و یا هیدرو مکانیکی، سیستم های سرد کننده و گرم کننده ابنیه می شود.
  • هفتمین نوع : ایجاد کاوشهای زمینی که خود مشمول مواردی مانند اکتشاف، حفاری، استخراج از معادن و یا حمل و نقل و بهره برداری از مواد غیره زنده موجود در پوسته زمین به همراه ایجاد کنکاش به صورتهای غیره مستقیم در خشکی است.
  • هشتمین نوع : امکان استفاده از ارتباطات و فناوری اطلاعات که مشمول مواردی مانند مخابرات، صوتی و داده ها ،ایجاد ایستگاهای مرکزی انتقال دهنده و توزیع کننده نیرو ، انواع شبکه های پستی، شبکه های مختص انتقال سیمی و بی سیم، رادیو تلوزیون و شبکه های ماهواره که امری تخصصی است.
  • نهمین نوع : کشاورزی و فضای سبز که مشمول مواردی مانند جنگل داری، درخت کاری، آبیاری، بهسازی و اصلاح اراضی می شود.
  • دهمین نوع : نفت و گاز شامل ایجاد تاسیسات سره چاهی و خطوط لوله جریانی، فرآوری نفت و گاز و کارخانه های گاز مایع، پالایشگاهای نفت وگاز که جزو منابع ملی است.
  • یازدهمین نوع : مرمت آثار باستانی این آثار می تواند مرمت آثار باستانی منقول و غیره منقول را شامل شود.

مزیت اخذ رتبه شرکت

  • از شروط اصلی برای انعقاد قرارداد با شرکت ها و سازمان دولتی، دارا بودن رتبه برای شرکت می باشد در غیراین هیچ نوع همکاری از سوی سازمانهای دولتی به سرانجام نمی رسد.
  • برای شرکت در مناقصات و مزایدات شرکتهای پیمانکاری باید دارای گواهی نامه تعیین صلاحیت پیمانکاری را دارا باشد.
  • سرمایه گذاران با توجه به رتبه ای که دریافت می کنند و نیز توانایی های مالی که شرکت دارد، این امکان را دارند که بهترین شرکت را برای اجرایی کردن پروژه های مرتبط خود انتخاب کنند. همچنین اعتماد به شرکتهایی که رتبه بالا دارند زیاد است.

چطور رتبه خوبی برای شرکت دریافت کنیم؟

مسائل و شروط بسیاری در زمان تعیین رتبه برای شرکت وجود داردکه باعث می شودرتبه صلاحیت شرکت افزایش یابد. در حالتی که  اعضای شرکت و امتیاز آوران دارای سوابق تحصیلی بالا باشند، امکان اخذ رتبه بالا افزایش می یابد. در این صورت حساب های مالی در شرکت نقش مهمی را برای افراد ایجاد می کند.

موارد مهمی که باید در نظر بگیریددر زمان افزایش رتبه امکان وجود نیروهای دارای تخصص کافی در امر استخدامات شرکت است. به طور یقین برای افزایش بهره وری بهتر هر کاری به نیروهای دارای تخصص نیاز دارید.

موضوع دخیل در رتبه بالا این موضوع است که دارای اعضای هیات مدیره با مدرک تحصیلی مرتبط و در نظر داشتن حداقل مقطع کارشناسی و همچنین سابقه فعالیت خوبی که میتوانند داشته باشند. هر چه رزومه شرکت پربارتر باشد، این موضوع به نفع خودتان است و در آینده نه چندان دور مزیت ان را خواهید فهمید.

نکات مهم در دریافت گرید شرکت

  • رعایت کردن همه مفاد مربوط به بخش فنی و بهداشتی پیش از فعالیت و پس از آن دارای اهمیت زیادی است.
  • باید در زمان مشخص اقدامات مربوط به تاسیس تجهیزات کارگاهی را به خوبی انجام دهید. احتمالا نیاز به خرید ماشین و ابزارهای لازم برای انجام امور کاری تان دارید.
  •  از جمله مواردی که باید به آن توجه کرد مواردی مانند امکان حفاظت فیزیکی از وسایل در شرکتها است که موضوع حیاتی است. این ابزارها را می توان مشمول مواردی مانند تامین روشنایی، وجود تجهیزات آتش نشانیو موارد دیگر به حساب آورد.
  • علاوه بر بیمه تمامی کارکنان شرکت، تمامی موارد لازم از جمله تاسیسات، ساختمان هارا نیز باید بیمه کنید.
  • در شرکت سمت مدیر عامل بایدمدرک تحصیلی لیسانس داشته باشد.
  • ثبت شرکت و داشتن کد اقتصادی از موارد اجبار در شروع تجارت است پس باید اطمینان حاصل کنید که این موارد به درستی و در زمان مقرر انجام شده باشد.

مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت

مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت

  • تسلیم کد اقتصادی شرکت
  • رونوشت از اساسنامه شرکت
  • تسلیم آگهی های تاسیس شرکت
  • ارائه روزنامه رسمی
  • در صورت تغییرات در شرک ارائه آگهی تغییرات شرکت
  • رونوشت از شناسنامه متقاضی
  • رونوشت از کارت ملی متقاضیان
  • کپی از مدرک تحصیلی مهندس شرکت
  • گواهی امضا شده توسط حق امضاداران شرکت پیمانکاری
  • مفاصا حساب از بیمه قراردادها
  • تسلیم مهر شرکت

استعلام رتبه شرکتهای پیمانکاری

در صورتی که قصد همکاری با شرکتهای پیمانکاری معتبر را در سر دارید باید قبل از هر اقدامی استعلام رتبه شرکت را انجام دهید. برای این امر می توانید به سازمان برنامه ریزی و بودجه یا ساجار که وظیفه پیگیری فعالیت شرکتها و نیز رتبه آن ها است مراجعه کنید. سامانه ساجار در واقع برای خدمات اداری در کشور تاسیس شده که با طراحی ساده و کارا بهترین راه برای استعلام رتبه شرکتهای پیمانکاری و مهندسی به حساب می آیند.

همه متقاضیان تنها با داشتن یک سری اطلاعات اولیه از شرکت مورد نظر می توانند در این سامانه اطلاعات بسیاری را دریافت کرده و با جستجوی نام مدیر شرکت، موضوع فعالیت و اعتبارسنجی از صلاحیت پیمانکاری شرکت از صحت و سقم رتبه شرکت اطلاع کسب کنند.

سازمان تخصیص یافته برای رتبه بندی شرکتها با هویت برنامه و بودجه جمهوری اسلامی ایران با پیگیری اهداف و ارائه خدمات گوناگون به شرکت ها و امکان رتبه بندی شرکت های مهندسی، اقدام به راه اندازی پایگاهی به نام ساجات کرده است.

مراحل اخذ گرید پیمانکاری

امکان رتبه بندی و اخذ گرید در شرکتها تابع انجام امور خاصی است که در ادامه برای متقاضیان آن را ارائه می کنیم.

  1. تهیه مدارک مورد نیاز
  2. وجود و تامین مهندس امتیاز آور شرکت در سمت مدیرعامل و اعضا هیات مدیره
  3. ثبت نام در سامانه ساجات
  4. بایستی مدارک مورد نیاز ذکر شده در سامانه اپلود شود.
  5. در این مرحله برای شما پرونده تشکیل و درخواست شما برای کارشناس مربوطه ارسال می گردد.
  6. پس از تشکیل پرونده شرایط و مدارک شما توسط سازمان مورد بررسی قرار میگیرد، در صورت تایید رتبه شما به پایه بالاتر ارتقا پیدا میکند. در صورت رد پرونده کارشناس مربوطه دلایل رد پرونده را در سامانه ذکر و پرونده به پنل کاربری شما برگشت خواهد زد، که در این شرایط باید نواقص را رفع کرده و مجددا درخواست خود را ثبت نمایید.
  7. پس از اینکه مجددا اقدام به ارسال آن کردید در صورتی که مدارک به درستی ارسال شده باشد و واجد شرایط باشید پرونده شما مورد تایید قرار خواهد گرفت. گواهی صلاحیت پیمانکاری طی 1 الی 2 هفته برای شما صادر گردیده و در سامانه ساجات قابل مشاهده خواهد بود.

در صورتی که جهت اتخاذ رتبه درخواست خود را در سامانه مربوطه ثبت نمایید اما پرونده شما رد شده اعلام گردد بایستی نواقص را رفع و مجددا درخواست خود را در خصوص اخذ رتبه ارسال نمایید که حدود دو الی سه هفته زمان میبرد تا درخواست شما توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت به زمان اخذ رشته شما افزوده میشه

شرایط اخذ گرید

برای اقدام به رتبه بندی در شرکتها باید یک سری شروط را رعایت کنید، در این زمینه تیم پایش کوشش کرده تا شرایط و قوانین مربوط به این امر را در متن زیر ارائه کند تا راهنمای دقیق شما عزیزان باشد.

  • نداشتن شروط و ممنوعیت ‌هایی که در ماده قانونی ۴۹ و ۱۴۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ذکر شده
  • نداشتن سوسابقه شرکت در زمینه فعالیت های پیمانکاری
  • نداشتن هیچ ممنوعیتی در واگذاری صلاحیت مندرج در بند ۲۴ و یا شروط ارزشیابی پیمانکاران
  • دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی حداقل بیش از نصف اعضای هیئت مدیره
  • عضو نبودن هیات مدیره از اعضا دولت نباشند.
  • باید افراد امتیاز آور شرکت به جهت رتبه بندی شرکت سابقه کار و مدرک تحصیلی مرتبط دارا باشند.
  • افراد امتیاز آور برای شرکت به همراه مدیرعامل شرایط برای اخذ امتیاز کامل باشند

جدول امتیاز مدارک تحصیلی جهت رتبه بندی

مدارک مرتبط با تحصیل برای امتیازآوران باید لیسانس و یا بالاتر باشد که توسط موسسات آموزش عالی با مجوز وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری صادر شده باشد و در مدرک تحصیلی آنها تاییدیه هایی از سوی وزارت علوم درج شده باشد و دانشجویان این موسسات از مسیر کنکور سراسری وارد موسسات شده باشند و یا اقدام به کسب مدارک برای ادامه تحصیل امتیازآوران در مقاطع بالاتر پس از شرکت در کنکور سراسری (سازمان سنجش کشوری) و قابل قبول بودن آن است. بر اساس امتیازآوری افراد در شرکتها جدولی را در ادامه تهیه کرده ایم که راهنمای شما خواهد بود.

در زمینه امتیاز آوری مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت باید به مدرک تحصیلی آنها توجه کرد که باید حداقل لیسانس را درارا باشند و بر اساس 15 سال حضور در شرکت پیمانکاری ، پیرو دستورالعمل ها به عنوان مدیرعامل حساب شود.

در حالتی که در جایگاه مدیرعامل و هیئت مدیره فعال باشید، امتیازی که همراه دارید در تمامی رشته ها به حساب می آید اما اگر در شرکتی به غیر از شرکتی که حال در آن فعال هستید حضور داشته باشید، امتیاز آن ها نیز در رشته مربوطه لحاظ می گردد.

در صورتی که بیش از یک نفر از اعضا دارای حداقل شش سال سابقه بیمه باشند، شرکت قادر خواهد بود در دو رشته مختلف اخذ رتبه را انجام دهد از سوی دیگر اگر یک عضو با حداقل هفت سال سابقه فعالیت در شرکت وجود داشته باشد، شرکت تنها قادر است در یک رشته اخذ رتبه را انجام دهد.

بهتر است بدانید تمامی شرکتهای پیمانکاری که ازقبل سال 1381 تاسیس شده انداز سویی دارای پرونده های قدیمی و تیک قدیمی هستند شامل موارد داشتن حداقل مدرک کارشناسی از طریق دو سوم از اعضای مشمول امتیازآوری برای شرکت نخواهند بود مگر اینکه شخصی جدید وارد شرکت شود که در آن صورت وی باید دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی باشد.

از مسائل مهمی که باید در نظر داشته باشید افراد امتیاز آور شرکتهای پیمانکاری و مشاوره ای است که باید برای سمت مدیر عامل شرکت کارت پایان خدمت را داشته باشند از سویی اعضای هیئت مدیره  این امکان را دارند که از معافیت تحصیلی استفاده کنند، البته این موضوع زمانی امکان پذیر است که تحصیلات خود را در بازه زمانی قانونی به اتمام رسانده باشد.

مدت اعتبار رتبه شرکت

پس از فراهم آوردن شرایط اخذ رتبه گواهی 4ساله صادر می شودو هر چهارسال باید با بررسی و در نظر گرفتن شرایط رتبه های شرکت را دستخوش تغییرات کرد که امکان بالا رفتن رتبه پس از 4سال خارج از تصور نیست و در واقع پس از گذشت 4سال باید تمدید گواهی را با سرعت و بررسی های مربوطه انجام داد.

در آخر باید این نکته را به شما مذکور شویم در صورت نیاز به مشاوره و تشکیل پرونده برای امتیازآوری شرکت و اخذ رتبه 1 می توانید با وکلای ثبتی حقوقی پایش در تماس بوده تا آن ها تمامی نکات را موبه مو به شما متذکر شوند و با مشاوره رایگان خود در این زمینه راهنمای شما باشند.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5  +    =  10