راهنمای صفر تا صد اخذ ایران کد | مراحل و شرایط

راهنمای صفر تا صد اخذ ایران کد

شاید تا به اکنون با کالاهای مختلفی مواجه شدید که بارکدی با عنوان ایران کد با نشانی به شکل عدد را روی محصولات هک کرده اند. این شماره 16 رقمی در واقع به حکم شناسه محصولات است که می توان مشخصات را از طریق آن بدست آورد.

برای درک بهتر مفهوم ایران کد متن زیر را تهیه کرده ایم و از مزیت ها تا مدارک و از همه مهمتر روش ثبت نام ایران کد و تمدید آن را به شما ارائه می دهیم با ما همراه باشید.

ایران کد چیست؟

منظور از ایران کد سریالی با 16 رقم است که نشانگر اطلاعات مربوط به مسیر تولید کالای مورد نظر است. الزام استفاده از ایران کد آن زمان مشخص می شود که کالاها از خارج به داخل کشور وارد می شوند. اخذ ایران کد به جهت شناخت چرخه واردات و صادرات کالاها بر اساس عرضه و تقاضا است.

برای کسب اطلاعات صفر تا صد اخذ ایران کد متن زیر مانند چراغی است که در تاریکی راهنمای شماست و مواردی مانند مراحل، هزینه و مدارک لازم برای دریافت ایران کد را به شما ارائه می دهد.

کدام کالاها باید ایران کد بگیرند؟

تمامی کالاهای تولیدی اعم از آرایشی، بهداشتی، غذایی و دارویی باید در ایران کدی داشته باشند که در صورت تولید محصول بر روی آن درج شود، این در حالی است که بعضی کالاهای بین المللی که صادرات دارند علاوه بر اخذ ایران کد، بارکد بین المللی یا gs1را نیز اخذ می کنند. قابل ذکر است این کدها در ایران با سه رقم 626 که کد کشور تولیدکننده است ثبت می شوند.

می توانید ایران کد را به نام مدیرعامل یا شرکت اخذ کنید، با توجه به تجربه و رزومه کاری که پایش ثبت بدست آورده بهتر است ایران کد را به نام شرکت بگیرید زیرا به دلایل منطقی به نام کردن ایران کد به نام مدیر ریسک بالایی دارد که در ادامه آن ها را بازگو می کنیم. امکان دارد پس از به نام کردن ایران کد مدیر عامل از مجموعه خارج شود که این باعث می شود تمامی اعتبار از شرکت خارج شود و یا وی می تواند ایران کد را به دیگری واگذار کند.

ایران کد چیست؟

مزایای اخذ ایران کد چیست؟

  • در اختیار داشتن ایران کد راهی برای جلوگیری از قاچاق کالا است
  • اخذ ایران کد به معنای شناسنامه دار کردن کالاهای تولیدی با کیفیت و از سویی حمایت از تولیدات داخلی
  • ایران کد به منزله زبان مشترکی برای پی بردن به اصالت و شناسنامه کالاها است
  • ایران کد می تواند زمينه ساز برای شناسایی و درج اطلاعات از مدیریت برای تامین کالا و خدمات
  • با ایران کد می توان در عرصه دیجیتال مارکتینگ حضور پیداکرد
  • قابلیت ارتباط با سيستم های کدینگ بين المللی
  • شناسایی کلی در زمینه ساخت و توزيع کالا
  • امکان عرضه محصولات توسط توليد کنندگان و توزيع کنندگان
  • ایجاد تبليغ گسترده محصولات در منطقه و عرصه بین الملل
  • امکان کم کردن تعرفه ها و هزينه عرضه با فروش به صرفه

پیگیری ایران کد

این امر که تنها اعضایی که در سامانه ثبت نام کرده اند و کدی 5 رقمی دریافت کرده اند می توانند برای پیگیری ایران کد اقدام کنند بر هیچکس پنهان نیست. به همین دلیل باید در زمان عضویت سامانه ایران کد در انتهای ثبت نام کدی 5 رقمی را دریافت کرده باشید که این کد در صورت تایید مدارک ارسالی برای ثبت نام کننده فوراً ارسال می شود.

اگر قبلاً در سامانه ایران کد ثبت نام انجام ندادید و کد 5رقمی را دریافت نکرده اید از قسمت رهگیری درخواست عضویت می توانید آخرین وضعیت مربوط به عضویتتان را تکمیل کنید. برای این امر باید به سامانه اینترنتی www.irancode.ir مراجعه کنید.

برای رهگیری عضویت در سامانه ایران کد در ادامه توضیحات تکمیلی را ارائه می دهیم.

رهگیری های ایران کد با ورود به سایت مربوطه در منوی تعبیه شده در بالای صفحه ، گزینه رهگیری درخواست عضویت کلیک می کنید. در این حالت با وارد کردن شناسه رهگیری در فیلد معین شده و وارد کردن کدامنیتی مربوطه گزینه ورود را انتخاب می کنید.

اگر کد رهگیری درخواست عضویت رافراموش کرده اید نگران نباشیداین سامانه گزینه ای را با عنوان کد رهگیری خود را فراموش کرده ام قرار داده که با آن می توانید کد را بازیابی کنید.

مدارک لازم برای اخذ ایران کد

تمامی کالاهایی که در نظام اقتصادی و تولیدی نقش دارند باید ایران کد را دریافت کنن از این رو مدارک لازم برای ارائه به ارگان ها را به دو بخش شخصیت حقوقی و حقیقی طبقه بندی می کنند که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه توضیح می دهیم.

مدارک اخذ ایران کد اشخاص حقوقی

  • تسلیم آگهی ثبت شرکت
  • ارائه آگهی های روزنامه رسمی و در صورت تغییرات ارائه آخرين تغييرات در شرکت
  • تمامی شرکت های تولیدی باید پروانه بهره برداری را ارائه کنند و در صورتی که اقدامات مربوط به اخذ جواز تاسیس را انجام داده اند آنها را ارائه دهند.
  • در صورت عدم دارا بودن پروانه بهره برداری و جواز تاسیس فرم های تعهدنامه در کم ترین زمان مدارک الزامی است.
  • شركت‌های توليدی با موضوع تولید مواد غذايی، دارويی و بهداشتی یا آرايشی باید حتماً جواز ساخت  را ارائه کنند.
  • برای تجار بین المللی ارائه کارت بازرگانی از موارد الزام است.
  • تسلیم مدارک شناسایی از جمله كارت ملی مدير عامل
  • فيش های مربوط به واريزی های هزينه‌ ثبت نام به حساب مراکز شماره گذاری کالاها و خدمات در ایران.

مدارک اخذ ایران کد اشخاص حقیقی

  • در صورت فعالیت در صنف خاصی باید پروانه کسب را در سامانه ایران کد درج کنید
  • ارائه پروانه بهره‌ برداری برای تمامی توليدكنندگان امری الزامی است. حال اگر در حال دریافت مراحل قانونی اخذ پروانه هستید تنها می توانید جواز تاسیس ارائه کنید.
  • ارائه رونوشت از كارت ملی صاحب جواز كسب يا پروانه بهره‌ برداری الزام است
  • در صورتی که توزیع کننده کالا هستید آگهی ثبت برند الزامی است، اگر مایل نیستید که در کنار ایران کد نام برندتان ذکر شود نیازی به ارائه برند نیست.
  • پرداخت هزینه های مربوط به ثبت نام ایران کد و تسلیم فیشهای مریوطه که پس از تکمیل اطلاعات برای متقاضی ارسال می شود.
  • برای تجارت بین المللی وجود کارت بازرگانی الزامی است.

چطور ایران کد بگیریم؟

برای اخذ ایران کد که حکم شناسنامه محصولات است می توان آن را به نام مدیرعامل یا به طور مستقیم به نام شرکت کند. البته با تخصص و تجربه ای که کارشناسان ما در این زمینه دارند توصیه می شود ایران کد به نام شرکت باشد دردسر کمتری در آینده شامل حالتان می شود زیرا انسان ها جایز الخطا هستند در این زمینه هم امکان دارد در آینده با مدیرعامل به مشکل بخورید و یا وی به هر دلیلی ایران کد را به دیگری واگذار کند و یا با تغییر مدیرعامل مشکلات انتقال دردسر ساز شودیا حتی وی سواستفاده از اعتماد شما بکند پس بهتر است این کد را به نام شخص حقوقی یعنی شرکت بگیرید. پس کار امروز را به فردا نسپارید با چشم و گوشی باز اقدام به اخذ ایران کد به نام شرکت کنید.

بعد از اقدام برای اخذ ایران کد برای محصولات پرفروش خود می توانید ایران کد را دریافت کنید. داشتن این کد به معنای اعتبار دهی به محصولات و در کل شرکت تولیدکننده می باشد، این زمانی است که محصول تحت تملک دارنده آن قرار می گیرد.

برخی شرکتها تحت عنوان نمایندگی خارجی برندهای بزرگ تبلیغات می کنند و محصولات را به بازار عرضه می کنند که برای فعالیتشان باید ایرانکد را دریافت کنند.

البته این را بهتر است بدانید اگر نماینده برندی خارجی هستید که در ایران فعال است باید رسما خود را به عنوان شعبه و نمایندگی برند خارجی معرفی کنید، تمامی بازاریابی ها هم در این شرایط باید بر طبق اصول انجام شود، در نظر داشته باشید که تمامی این امور بدون ثبت شرکت تجاری امکان پذیر نخواهد بود.

روش ثبت نام ایران کد

روش ثبت نام ایران کد

با ایران کد می توان فعالیت ها را با طبقه بندی محصولات در بازارها از سال 1385 دانست که با بررسی و گستردگی محصولات تولیدی در کشور برای ایجاد بهبود درسیستم توسعه اقتصادی کشور سامانه ای با آدرس اینترنتی www.irancode.ir را ایجاد کرده که با ارائه خدمات سریع و دقیق خود راهنمای کاربران است. در ادامه نحوه اخذ ایران کد توسط متقاضیان را تشریح می کنیم تا راهنمای تخصصی شما و راهنمای قادر شما باشیم.

با امکاناتی که در سامانه ایران کد قرارداده شده هر کالا و محصولی که در ایران تولید می شود باید ایران کد را دریافت کنند، در ابتدا اصالت و کیفیت کالای تولید شده توسط کارشناسان بررسی می شود.

در سایت قسمتی ایجاد شده که با عنوان راهنمای ورود به سایت ایران کد قرارداده شده که می توانید زیر و بم ثبت نام را ببینید.

در صفحه اصلی این سایت در نوار بالایی به رنگ قرمز گزینه ای با عنوان ورود به سیستم وجود دارد که با کلیک بر روی آن شما را به صفحه ای می برد که باید در فیلدهای مربوطه نام کاربری و رمز عبور را که قبلا وارد کرده اید و سپس وارد کردن عبارت موردنظر در کادر و زدن گزینه ورود وارد داشبورد کاری خود شوید.

اگر هنوز ثبت نام نکرده اید و نام کاربری ندارید می توانید در بالای همین صفحه گزینه ایجاد درخواست عضویت جدید را زده و با وارد کردن اطلاعات متقاضی اخذ ایران کد که به دو نوع حقیقی و حقوقی در سایت قرار داده شده اقدام کنید.

در صورت پیش آمدن هر سوالی مبنی بر ثبت نام در ایران کد تنها لازم است با شماره تماس 02633193 تماس بگیرید.

یک ویژگی خوبی که سامانه ایران کد تعبیه کرده را می توان امکان استعلام محصولات مختلف در صورت داشتن نام و یا کد کالا است که با جستجو می توان لیست مواد غذایی یا آرایشی بهداشتی و هر محصولی که ایران کد دارد را در این سامانه جستجو کرده و تمامی اطلاعات دارنده آن را مشاهده کرد.

در گام بعدی باید مشخصات هویتی متقاضی را درج کنید، در این بخش مواردی ماننداطلاعات شخصی، آدرس، پیگیری ، تاریخچه، مجوزها درج شده که باید با دقت تمام آن ها را وارد کنید.

طریقه پر کردن فیلدهای مربوط به هویت متقاضی شامل مواردی چون کدملی، نام، نام پدر، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، ایمیل اشخاص است که باید با دقت تمام درج شوند.

در صفحه بعدی مشابه تصویر اطلاعات هویتی از شما خواسته می شود. در این بخش در بالای صفحه گزینه هایی مثل آدرس ها، اطلاعات رابط پیگیری، تاریخچه و غیره دیده می شوند که شما باید فرم موجود در هر یک را به طور کامل پر کرده و اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید. در انتها باید در نوار بالا گزینه ذخیره را بزنید.

در صورتی که شخصیت حقوقی یعنی شرکت اقدام به اخذ ایران کد کند باید اطلاعات شرکت در سامانه درج شود در غیر این صورت اگر متقاضی مدیرعامل شرکت باشد اطلاعات وی درج می شود.

تمدید ایران کد

پس از رسیدن به موعد انقضای ایران کد باید برای تمدید آن در اداره شماره گذاری کالا و خدمات مراجعه کنید حال ما صفرتا صد نحوه تمدید ایران کد را به صورت تخصصی در ادامه به شما توضیح می دهیم تا راهنمای حقوقی و ثبتی در این مسیر برای کسب و کارتان باشیم. ابتدای امر باید به سایت اختصاصی www.irancode.ir  مراجعه کنید.

  • ارسال ضمیمه ها و نامه های اداری که اسکن شده و در سامانه ایران کد ارائه می شود.
  • ارائه گواهی های مبنی بر محصولات و سوابق شرکت و نیز ارائه اظهارنامه مالیاتی و در صورت تغییرات در شرکت تسلیم روزنامه رسمی آگهی شده شرکت از طریق ایمیل
  • پس از این اقدام می توانید در سایت ایران کد در قسمت درخواست تمدید کد وارد شده و همه فایل‌ ها را اسکن شده بارگزاری کنید و هرآنچه برای تمدید ایران کدتان درخواست شده وارد نمایید. پس از پیمودن تمامی گام های قبل به شماره ای که وارد سامانه کرده اید پیامک و یا به ایمیلی که ثبت نام کرده اید ارسال خواهد شد که شامل هزینه های مربوط به مشخصات و شناسه های پرداختی به همراه شماره حساب پرداخت است.
  • پس از پرداخت هزینه باید فیشهای مربوط به پرداخت و یا شماره های حواله در صورتی که این پرداخت از طریق موبایل بوده است را به شماره  3000700202 ارسال کنید تا بررسی و بایگانی شود.
  • پس از پیمودن مراحل بالا نامه اداری به منظور تمدید ایران کد برای شما ارسال می کردد.

هزینه دریافت ایران کد

مرکز شماره گذاری کالا و خدمات ایران مسئول در ارائه ایرانکد و gs1 است. تمامی مطالعات و پژوهش های بازرگانی از سال 1374 در ایران شکل گرفته است. این سازمان اقداماتی مانند معرفی تجارت ها را بدون کاغذبازی و به صورت الکترونیکی تمام اجرا می کند.

همانطور که در بالا به این موضوع اشاره شد ایرانکد بارکدی با 16 رقم است که معرف کالاهای شماست. حال اگر شما شرکتی تولیدکننده هستید بهتر است برای هر کالای خود به صورت جدا ایرانکد را اخذ کنید. این امر به منزله اعتباردهی به محصولات شماست.

مسلم است این تغییر مشتمل هزینه می شود، بر اساس نوع و شکل کالای متقاضیان این هزینه ها متغییر است و نمی توان هزینه ثابتی را تعیین کرد و نیاز به برآورد همه جانبه در این زمینه است حال اگر شما نیاز به دریافت مشاوره حقوقی دارید می توانید با شماره تماس های مجموعه پایش تماس گرفته و در اسرع وقت اقدام به دریافت لیست هزینه ها کنید.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2  +  2  =