بدون نیاز به تخصص پروانه بهره برداری بگیرید

بدون نیاز به تخصص پروانه بهره برداری بگیرید

همانطور که اطلاع دارید در ایران به منظور انجام فعالیت های مرتبط با تولید و تجارت نیاز مبرم به ارائه جواز دارید تا در زمینه تاسیس کارگاه های تولیدی و کارخانه ها فعالیتتان را شروع کنید، تسلیم مجوز پروانه بهره برداری یکی از این مجوزها است.

در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات و راهنمایی های اخذ این پروانه هستید  به متن خوبی مراجعه کرده اید، ادامه مطالب را از دست ندهید زیرا موارد مهمی از جمله مدارک، مراحل و قوانین اخذ جواز را گردآوری کردیم تا راهنمای شما باشیم ابتدا بهتر است از ماهیت پروانه بهره برداری اطلاع پیدا کنید با ما همراه باشید.

پروانه بهره برداری چیست

ماهیت پروانه بهره برداری را می توان در حکم سندی دانست که قبل از اقدام یه کار واحدهای تولیدی و صنعتی به تولیدکنندگان ارائه می شود، برای گرفتن پروانه بهره برداری حتما بایدواحد تولیدی تاسیس شده باشد و جواز تاسیس را اخذ کرده باشید.

منظور  از تاسیس واحد، نصب تمامی ابزارها و ماشین آلات صنعتیو نیاز برای خط تولید، تکمیل نیروهای انسانی، تشکیل ازمایشگاه های مربوط برای اقدام تست قبل از تولید عمده کالاها است که باید یک واحد تولیدی را با ان ها تکمیل کردو سپس برای بهره برداری پروانه را تقاضا کرد.

دریافت جواز تاسیس نقش زیادی در اخذ پروانه بهره بردای ندارد اما داشتن آن باعث پیشبرد اهدافتان شده و از سویی می توان تسهیلاتی را توسط آن دریافت کرد.

پروانه بهره برداری چیست

هدف از اخذ پروانه بهره برداری

پروانه بهره برداری برای اهدافی مانند تعیین ظرفیت واحدهای تولیدی در واحدهای صنعتی ارائه می شود، با تعیین ظرفیت های تولید در یک سال واحد صنعتی می توان محاسبه کرد که برای سه شیفت کاری کارگاه ها چقدر نیرو نیاز استو در صورت قصد واح تولیدی و صنعتی به اافه کردن کالاهای جدید چقدر باید هزینه کرد.

هر پروانه بهره برداری از زمانی که ارائه می شود تا زمان حیات واحد تولیدی این توانایی را دارد تا در سامانه که اولین بار صنایع که ثبت شده دارای اعتبار باشد.

مزیت پروانه بهره برداری

پروانه بهره برداری صنایع برای دارنده آن مزیت هایی را به دنبال دارد که دانستن آنها باعث می شود شما را در مسیر اخذ هر چه زودتر این جواز سوق می دهد، در ادامه مزایای مربوط به زمانی که پروانه بهره برداری را دریافت می کنید ارائه می دهیم.

  • با داشتن پروانه امتیازهایی از سوی  وزارت صمت به صاحب پروانه بهره برداری مربوطه ارائه می شود.
  • در صورت نیاز به مجوز لازم از سوی وزارت بهداشت، پروانه بهره برداری تسهیل کننده راه این جواز خواهد بود.
  • اختیار داشتن پروانه بهره برداری یاعث خواهد شد که جهت اخذ علامت استاندارد برای محصولات تولیدی به آسانی اقدام کنید.
  • در اختیار داشتن این پروانه باعث می شود که بر اعتبار واحد صنعتی افزوده شود.
  • داشتن پروانه حکمی است که با آن می توانید در مناقصات دولتی و خصوصی شرکت کنید.
  • اگر در پروسه ساخت کالای تولیدی خود به مواد شیمیایی و پلاستیکی نیاز داشته باشید، با دارا بودن پروانه بهره برداری می توانید به نرخ دولتی آن را از پالایشگاه ها خریداری کنید.

شروط و قوانین اخذ پروانه بهره برداری

برای اخد پروانه بهره برداری باید شروطی را رعایت کنید تا بر اساس قوانین بتوان پروانه بهره برداری را گرفت و در حالت کلی این قوانین شامل موارد زیر است که گزینه به گزینه به آن ها می پردازیم.

  • در حالت کلی برای احداث کارخانه تا شعاع می توانید تا 500 کیلومتر یاستان احداث شود
  • برای تولیدات و آزمایشات ماشین آلات در تعداد بالا پروانه بهره برداری الزامی است.
  • پروانه بهره برداری را می توان تا 25 سال بدون تمدید در اختیار داشت و پس از زمان مقرر می توان آن را تمدید کرد.
  • در صورت آلودگی هوا توسط واحد صنعتی ، نظر کارشناس در زمینه ادامه حیات به میان می آید.
  • پروانه بهره برداری برای واحدهای صنعتی و تولیدی تا شعاع 120 کیلومتری تهران 50 کیلومتری شهر اصفهان انجام می شود.
  • برای اخذ پروانه بهره برداری باید در سامانه بهین یاب ثبت نام های لازم را انجام داده و تغییرات را در حیطه قوانین پیگیری کنید.
  • مالکین پروانه بهره برداری می توانند آن را تمدید کرده و یا به شخص دیگر انتقال دهند.
  • در صورت اجاره بودن محل واحد صنعتی ارائه کد رهگیری اجاره نامه الزامی است.

شرایط کلی فروش پروانه بهره ‌برداری

برای انتقال یا فروش پروانه بهره برداری اخذ توافق الزامی است. در این مواقع باید اقدام به رعایت قوانین و ضوابط سازمان‌ مربوطه را سرلوحه امور قرار دهید.

اقدامات مربوط به اخذ پروانه بهره برداری باید توسط شخص حقیقی یا حقوقی انجام شود و اقداماتی مثل مراجعه به دفترخانه رسمی و تنظیم نامه های مربوطه برای فعالیت الزامی است.

خریداران می توانند پروانه صلح‌ نامه را به نام خودش اخذ کند. پس از پیمودن مراحل لازم برای اخذ پروانه، به آدرس و نام شخص جدید منتقل خواهد شد.

مدارک گرفتن پروانه بهره برداری

مدارک گرفتن پروانه بهره برداری

  • تکمیل فرمهای درخواست اخذ پروانه بهره برداری در وب سایت بهین یاب
  • رونوشت از مدارک شناسایی تقاضاکننده حقیقی پروانه یا شخص مدیر عامل برای تقاضاکننده حقوقی
  • رونوشت از مدارک مرتبط با ثبت شرکت حقوقی با ارائه آخرین آگهی ثبت تغییرات شرکت
  • تسلیم حکم پایان کار ساختمان محل واحد صنعتی یا اجاره نامه (در صورتی که ساختمان واحد صنعتی اجاره باشد )
  • تسلیم لیست از تجهیزات فنی دستگاه های خریداری شده و آماده به کار به همراه فاکتور های خرید آنها
  • ارائه لیست کارگران وکارمندان واحد تولیدی
  • ارائه تاییدیه ها از معاونت مربوط به اقدامات دارویی و غذایی از دانشگاه علوم پزشکی برای تولید مواد غذایی، دارویی و بهداشتی

روش اخذ پروانه بهره برداری

با توجه به این موضوع که دریافت پروانه بهره برداری برای موسسین کارگاهها و کارخانه مزیت هایی را به دنبال دارد باید به بحث معافیت های آن نیز رسیدگی شود.

از اقدامات قبل از پروانه بهره برداری بدست آوردن شرایط لازم برای دریافت آن است که در بالا به آن ها اشاره کردیم. در این راستا باید نحوه اخذ این پروانه را بدانید تا بتوانید برای واحد تولیدی خود پروانه را دریافت کنید.

تمامی امور مربوط به اخذ پروانه بهره برداری کارخانه ها به شکل اینترنتی انجام می گیردو متقاضیان  با مراجعه به سامانه تخصیص یافته برای گرفتن پروانه بهره برداری اقدام می کنند.

ابتدایی ترین امر برای پیشبرد مراحل دریافت مراجعه به سایت اینترنتی behinyab.ir  است که باید موضوعاتی مانند کارت شناسایی و نیز گواهی های فعالیت وی در این سامانه بارگزاری شود.

سپس با وارد کردن مشخصات محصولات تولیدی و تکمیل اطلاعات درخواستی گام بعدی را برمیدارید که خود باید دقیق و مشخص انجام شود.

وارد کردن مشخصات سرمایه گذاری ها به صورت دقیق به همراه ویژگی های سرمایه ها در گام بعد باید تعیین شود.

در صورتی که از تسهیلاتی منحصربه فرد استفاده کرده باشید تا کارخانه را تاسیس کنید و حال زمان به سرانجام رسیدن آن فرا رسیده باید آن را در سامانه درج کنید.

در صورت ارائه مدارک های مرتبط با پروانه به اخرین مرحله می رسید که تایید نهایی نام دارد و مدارک برای بررسی توسط وزارت صنعت و معدن و با بازدید کارشناسان این اداره در صف بازبینی قرار می گیرند.

در صورتی که شرایط صدور پروانه یهره برداری مانند مطابقت کارخانه با ایین نامه های اجرایی هماهنگی داشته باشد از سوی وزارت صنعت و معدن حکم تایید ارائه می شود و یا استعلاماتی که در دست اقدام قرار می گیرند پروانه صادر می شود.

صفر تا صد امور اخذ پروانه بهره برداری را می توانید از طریق کارشناسی حقوقی وکلای پایه یک پایش ثبت پیش ببرید . تنها کافی است سوالاتتان را از ما بپرسید و با شرح مدارک و پیش بینی های آینده خود امروتان را در زمینه مجوز فعالیتتان به ما بسپارید.

اعتبار پروانه بهره برداری

شاید این سوال ذهن شما را به خود مشغول کرده که اگر پروانه را دریافت کنم تا چه زمانی اعتبار دارد و می شود از آن استفاده کرد؟ در جواب به این سوال مهم باید بگوییم چک کنید که موضوع فعالیت و تولید کالای شما در شهرتان چیست. هر واحد صنعتی تا زمانی که فعال باشد می تواند دارای پروانه ای فعال باشد. البته در شهر تهران این موضوع صادق نخواهد بود.

شهر تهران به متقاضیان پروانه بهره برداری اعتباری یک ساله می دهد و پس از زمان انقضای از سوی بازرس وزارت صنعت و معدن در صورت فعال بودن حرفه و بازبینی و تایید وی اعتباری 3ساله تعلق می گیرد. اما موضوع فقط در این گام به پایان نمی رسد و کار شما تازه شروع شده که در ادامه آگاهتان می کنیم.

پس از اتمام 3 سال اعتبار ، بازرسین از واحدصنعتی شما بازدید می کنند و اگر هنوز فعالیت داشته باشید اعتباری بیشتر تا 5 سال را اعطا می کند، اما بهتر است بدانید، بعد از فعال بودن و تایید بازرسان دیگر بصورت مادام آن را تمدید می کند و در صورت عدم فعالیت آن را ملقی می کند

هزینه اخذ پروانه بهره برداری

از نکات مهمی که باید در زمینه اخذ پروانه بهره برداری در نظر داشته باشید فاکتور برآورد هزینه های دریافت پروانه بهره برداری است، برای گرفتن پروانه بهره برداری باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید و برآورد تعرفه ها را انجام دهید.

در صورت کلی هزینه هایی در خصوص تجهیزات، راه اندازی خط های تولید محصول و موضوع تخصیص دادن محلی برای تاسیس واحد صنعتی چه ملکیت و چه اجاره خود هزینه هایی را برای پرداخت متقاضیان به همراه دارد، باید در نظر داشته باشید که هزینه های اخذ پروانه بهره برداری باید به صورت مستقیم پرداخت شود.

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  18  =  21