ثبت برند بین المللی | مراحل و مدارک به همراه هزینه ثبت

ثبت برند بین المللی

یکی از دغدغه های تجار در زمان صادرات و واردات کالاها را بدون شک ثبت برند بین المللی می توان دانست، زیرا در صورت عدم داشتن برندی خاص نمی توانند محصولات خود را در خارج از مرزها معرفی کنند که این خود باعث ایجاد ایرادات در فروش و عرضه کالاها به خارج می شود. حال ما اینجاییم تا دغدغه فکری شما را کم کنیم و به تمامی سوالات شما از قبیل مدارک، هزینه و از همه مهمتر مراحل مرتبط با ثبت برند به صورت بین المللی بپردازیم با ما همراه باشید و در صورت پیش آمدن هر سوالی در زمینه ثبت برندتان با ما تماس بگیرید. ابتدا توضیحی اجمالی در خصوص برند بین المللی را به شما ارائه می دهیم.

برند بین المللی

برند ها نمایانگر حرفه شما هستند اگر می خواهید خود را به اشخاص معرفی کنید باید یک علامت، نشان یا لوگویی معتبر داشته باشید تا مصرف کنندگان و خریدارانتان شما را با آن برند بشناسند.

هر نوع فعالیتی که در زمینه کاریتان نیاز به انجام دارد را زیر نظر برندی که به ثبت می رسانید ادامه می دهید. حال بهتر است بدانید در ایران زمانی برند ثبت می شود که با شرایط اداره مالکیت صنعتی همسو باشد، این برند باید دارای ویژگی های خاص باشد که مهم ترین آن ها عدم تکرار آن توسط اشخاص دیگر است.

حال اگر تمایل داشته باشید که پا را فراتر از مرزهای کشور بردارید و محصولاتتان را صادر کنید حتماً باید برندتان را به صورت بین المللی و بر اساس شروط کشور و یا متناسب با قوانین کشوهای عضو سیستم بین الملی برند پیش ببرید. در این حالت ثبت برند انجام می شود که دارای قوانین خاص به خود است که تمامی این قوانین را ما در ادامه برای شما عزیزان بازگو می کنیم تا چشمتان را به حقایق برندینگ باز کنیم.

ثبت برند بین المللی

در سال های قبل اشخاصی که تمایل به ثبت برند خود در خارج از شرکت داشتند باید به شکل جدا به هر کشوری که مدنظرشان بود مراجعه و به صورت مجزا در هر کشور برند را ثبت کرده تا بتواند آن را صادر کرده و کسب سود کند.

در این مواقع شخص باید هزینه های بسیاری را از جمله ترجمه مدارک ، ثبت نام در کشور مدنظر، ارائه اظهارنامه را پرداخت می کرد. اما حال با پدیدار شدن سیستمی تحت عنوان ثبت برند مادرید دیگر نیازی نیست هر کشور را مجزا درخواست کرد.

در واقع در این سیستم کشورهایی قراردارند که آنها را کشورهای عضو کنوانسیون پاریس می نامند و به منظور پیشبرد برند های خاص در کشورهای عضو این سیستم ایجاد شده اند و تمامی فعالیت های برون مرزی اشخاص را بر اساس شرایط از پیش تعیین شده و مورد تایید اعضا ارائه می دهد. در ادامه تعداد و اعضای عضو در این سیستم را لیست می کنیم تا شما نیز از آنها اطلاع پیدا کنید.

با در نظر گرفتن قوانینی که در سیستم مادرید حکم فرماست باید اینگونه بیان کنیم برای ثبت برند بین المللی ابتدا باید در سطح ملی کشور پروسه ثبت برند را انجام دهید سپس در سازمان مالکیت وایپو آن را به صورت رسمی ثبت کنید.

برند بین المللی

آیا ثبت برند بین المللی اجبار است؟

در بالا به این نکته اشاره کردیم که یک برند در سطح وسیع و برون مرزی باید به ثبت رسد تا اعتبار آن را افزایش دهد حال دیگر این موضوع بر هیچ شخصی پنهان نیست که برای به رسمیت شناحته شدن یک محصول یا خدمات امر بهتر است به فکر ثبت بین المللی آن باشیم تا بتوانیم یک برند لاتین ارا در دسترس مشتریان خارجی قراردهیم.

اما حتماً یکی از سوالات پرتکراری که به ذهن بازرگانان خطور می کند این است ک آیا الزامی در ثبت برند بین المللی هست یا خیر! در پاسخ به این سوال باید بگوییم الزامی در زمینه ثبت برند بین المللی شما وجود ندارد اما این را در نظر داشته باشید که با برندسازی به اعتبار و ارزش محصولتان می افزایید و با آن می توانید سودهای کلان را تجربه کنید و در خارج ز کشور خود زبانزد عام و خاص شوید.

در واقع با ثبت برند بین المللی می توانید به صورت هوشمندانه و تخصصی در سطح جهانی به شهرت برسید پس داشتن برندی بین المللی راهکاری مناسب است که داشتن آن بسیار پرسود است. البته ما در ادامه مزیت های داشتن برند بین المللی را به شما بازگو می کنیم.

دلایل ثبت برند بین المللی

علاوه بر بازار های داخلی بازارهای دیگری نیز وجود دارند که باعث افزایش میزان سودآوری شما در عرصه کسب و کارتان می شوند، این بازار در خارج از مرزهای کشور وجود دارند که با ثبت آن می توان اعتباری دوچندان به تجارتتان اعطا کنید. ثبت بین المللی برند در زیر سایه کنوانسیون مادرید و سیستم ثبت در کنوانسیون مادرید انجام می شود و بر اساس اصول مندرج در این معاهده باعث پیشرفت تجار خواهد شد.

مدارک ثبت برند بین المللی

مدارک لازم برای ثبت برند به صورت بین المللی باید ابتدا درخواست کتبی مبنی بر ثبت در کشور مقصد ایجاد کنید. شرکتهای عضو در سیستم مادرید 86 کشور بوده که لیست کشورهای عضو در ادامه متن ذکر خواهد شد.

ارائه معرفی نامه بر روی سربرگ های شرکت با امضای مدیران و حق امضاداران شرکت الزامی است، در صورتی که مجری ثبت برند وکیل شرکت باشد باید مدارک وی نیز ارائه گردد و وکالتنامه حقوقی وی ارائه شود.

هر مدرکی که  نشان دهنده ثبت برند در کشور مبدا می باشد باید برای ثبت برند بین المللی ارائه شود، بهتر است بدانید اگر تا کنون برندتان را در کشور به ثبت نرساندید تجارت خارجی و تبادل در سیستم مادرید با دیگر شرکت های عضو این سیستم بهانه ای است تا امروز به فکر ثبت برندتان باشید. برای اطلاع از نحوه ثبت برند می توانید به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید.

ارائه کارت بازرگانی برای شرکتها به همراه رونوشت از آگهی تاسیس شرکت و در صورت تغییرات ارائه آخرین تغییرات الزامی است.

از سوی سایت سازمان ثبت برند wipo سه نوع فرم برای متقاضی ارسال می گردد که ارائه یکی از سه فرم MM1,MM2,MM3 الزامی است.

رسید مربوط به پرداخت هزینه ها به همراه امضای شخص متقاضی الزامی است.

مدارک ارسالی برای ثبت برند خارجی باید مطابق با ثبت برند داخل باشد.

تمامی هزینه های پرداختی در کنوانسیون پاریس برآورد می شود و باید هزینه ها را بر اساس هزینه تعیین شده به فرانک سوئیس پرداخت کنید و طبقه برند و نیز نوع شرکتتان را در آن مشخص سازید.

مدارک ثبت برند بین المللی

مزیت ثبت بین المللی برند

  • امکان تحقق بازاریابی هوشمندانه
  • ایجاد بستری برای کسب اعتبار تجارتی و تحقق اعمال قانونی شرکت
  • امکان کپی برداری تجاری از برند و شهرتتان جلوگیری می شود
  • سود مناسب را روانه تجارت شما می کند
  • داشتن برند بین المللی این مزیت را دارد که می تواند از حمایت ارگان ها بهره ببرد
  • باعث افزایش سود و سرمایه اشخاص می شود

کشورهای عضو سیستم ثبت بین المللی برند مادرید

تا به اکنون 86 کشور در جهان عضور سیستم مبادلات بین المللی مادرید شده اند، این موضوع در صورتی انجام می شود که هر کشور ابتدا برند را در داخل ثبت کرده سپس یا ایجاد تمهیداتی قانونی آن را در کشورهای عضو مادرید به ثبت می رسانند. اسامی کشورهای عضو سیستم مادرید به شرح زیر است:

آنتیگوا و باربادو اتریش ارمنستان بن ایر آلبانی بلژیک آذربایجان بوسنی و هرزگوین استرالیا بلغارستان
بنلوکس بوتان آمریکا بحرین بلاروس کوبا چین سوئیس قبرس دانمارک
آلمان جمهوری چک الجزیره استونی مصر بوتسوان اتحادیه اروپا اسپانیا فنلاند فرانسه
انگلستان گرجستان غنا یونان کرواسی مجارستان ایسلند ایرلند ایتالیا ژاپن
کنیا  قرقیزستان کره شمالی کره جنوبی قزاقستان لیختن اشتاین لیبریا لسوتو سائوتومه و پرنسیپ لیتونی
موروکو موناکو مولداوی مونته نگرو ماداگاسکار مقدونیه مغولستان موزانبیک نامیبیا نروژ
عمان هلند لهستان پرتغال رومانی روسیه سودان سنگاپور اسلوونی اسلوواکی
سبیرالئون سان مارینو سوریه تاجیکستان ترکمستان ترکیه اوکراین آمریکا ازبکستان ایران
ویتنام زامبیا  کوراکائو سینت مارتین سوازیلند

مراحل ثبت برند بین المللی

مراحل ثبت برند بین المللی

برای ثبت برند به صورت بین المللی باید مراحل انجام آن را بدانید که در این خصوص ما در ادامه متن روش های ثبت برند در سازمان وایپو را بازگو می کنیم تا راهگشای برندسازی جهانی شما باشد و شهرت شما را چندین برابر کند.

ابتدا متقاضی ثبت برند بین المللی به سامانه وایپو مراجعه کرده زیرا این سازمان تنها راه برای ثبت برند جهانی بین المللی است که ایران نیز جزوی از کشورهای عضو در این سازمان به حساب می اید.

با تکمیل فرم محاسبات هزینه های ثبت برند و نیز تکمیل تقاضانامه های مرتبط با درخواست ثبت برندتان به زبان انگلیسی یا فرانسه گام بعدی را بر می دارید ، پیشنهاد ما برای شما مشاوره اشخاص حقوقی و دارای سواد بالای زبان خارجه است زیرا تسلط بر زبان شرط اصلی در تکمیل فرم های برندینگ است.

در صورت تکمیل اظهارنامه ها و فرم های مربوطه نام کشورهای مورد تقاضا را بر اساس اولویت قرار می دهید که این موضوع در متن اظهارنامه ای که به سامانه ارائه می شود باید ذکر شود.

پس از تکمیل فرم های قبلی آن ها را به همراه تقاضانامه به زبان انگلیسی یا فرانسه ارائه می کنید تا مورد بررسی سازمان وایپو قرارگیرد.

به منظور ثبت برند در یکی از کشورهای عضو سازمان مادرید باید فرم های سه گانه را تکمیل شده در سایت وایپو درج کنید.

در آخرین گام نیز فرم های مرتبط با محاسبات هزینه ها با واحد پولی فرانک سوئیس به شما ارائه می شود که باید پرداخت شوند.

در صورت تایید مراحل پیموده شده شما که در بالا به ان ها اشاره شد ثبت برند بین المللی شما در کشور درخواستی بر اساس طبقه محصولتان انجام می شود و گواهی 10 ساله به شما اعطا می شود.

هزینه ثبت برند بین المللی

تمامی هزینه ها و تعرفه های ثبت برند بین المللی به عواملی مانند تعدد طبقات برندو نیز کشوری که قصد ثبت در آنجا را دارید وابسته است.هزینه های ثبت برند بین المللی با هزینه ثبت در داخل کشور تفاوت بسیار دارد که بر اساس واحد پولی فرانک قابل پرداخت است و به طور تقریبی برای 3 طبقه برند میزان 73 فرانک نیاز است که در سازمان بین المللی برند پرداخت کنید. این را در نظر بگیرید هرچه طبقات بیشتر شود هزینه شما نیز بیشتر می شود.

متقاضیان ثبت برند به صورت بین المللی علاوه بر پرداخت میزان مبلغی با واحد پولی فرانک سوئیس برند سیاه و سفید را دریافت می کند که بادی هزینه ای را برای رنگی کردن علامت بپردازد.

رقم تقریبی علامت سیاه و سفید653 فرانک برآورد شده و علامت رنگی تا 900فرانک هزینه بر خواهد بود. این ارقامی که بازگو شد مصوب سال جدید نیست و شما باید برای برآورد حقیقی هزینه های ثبت برندتان در هرکشور هزینه ای متفاوت را تسلیم می کنید. با موسسه پایش ثبت در تماس باشید و برآورد هزینه ها را به وکلای پایه یک حقوقی و ثبتی ما بسپارید.

ثبت بین المللی برند چقدر زمان می برد؟

برای ثبت برند و علامت تجاری بین المللی ابتدا باید برند را در کشور خود به ثبت رسانید که حدود 45 روز زمان برای ثبت برند در داخل نیاز است،حال اگر کارهای ثبت برند در داخل را از قبل انجامداده اید مسلماً این زمان کاهش می یابدکه در این حالت برای ثبت برند در خارج نیز حداکثر زمانی حدود 70 روز نیاز است که بسته به طبقه برند شما و کشور مقصد این زمان برآورد شود، دفتر اختصاصی مربوط به سازمان وایپو تا 2 ماه اقدام به ارائه اظهارنامه ثبت برند بین المللی می کند و متقاضی در این زمان باید مدارک مربوطه را ارسال کند.

تمدید برند بین المللی

هر برند بین المللی باید به مانند برند های خارجی هر 10سال یکبار تمدید شود که این امر با مراجعه به سامانهاینترنتی وایپو انجام می گیرد برای تمدید در این سایت باید به زبان انگلیسی مسلط باشید. اگرچه به زبان انگلیسی مسلط نیستید بهتر است با وکلای حقوقی و افراد مجرب در ارتباط باشید تا آن ها شما را راهنمایی کنند تا به مشکلات بر نخورید.

اگر برای تمدید برند رد زمان مقرر اقدام نکنید و زمان انقضای برند بین المللی به پایان رسدتا 6ماه قبل از اتمام نامه ای از سوی سازمان جهانی ثبت برند دریافت می کنید که یاد آور اینکه زیاد مهلت ندارید خواهد بود، بهتر است به این موضوع توجه ویژه شود.

در صورتی که زمان انقضا به پایان رسد و برای تمدید آن در سازمان اقدامی صورت نگیرد بر طبق قوانین برند بین المللی ابطال می شودو دیگران می توانند برای ثبت آن اقدام کنند و از مزیت آن بهره ببرند.

پس به زمان انقضای برند توجت کنید تا مفت بعد از این همه سختی و شهرتی که در زمره آن بدست آوردید آن را دو دستی به دیگری واگذار نکنید. بهتر است در سررسید یا اتوماسیون تاریخ ها را یادداشت کنید تا فراموش نشود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3  +  7  =