تفاوت شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود در چیست؟

تفاوت شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود

شرکت ها برای ثبت در اداره ثبت شرکت ها با چالش تعیین نوع مواجه می شوند. از این رو شما باید تفاوت بین انواع شرکتها را بدانید تا بتوانید فرق شرکتها با یکدیگر به عنوان مثال تفاوت شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود چیست را تشخیص دهید. در این متن به صورت تخصصی به تفاوت ها و تشابهات بین دونوع شرکت پرطرفدار سهامی خاص با مسئولیت محدود پرداختیم و راهنمای شما برای افزایش سطح آگاهی در این زمینه خواهیم بود.

تفاوت شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود

انتخاب ساختار مناسب برای کسب‌و‌کارتان نقشی اساسی در موفقیت آن ایفا می کند. در میان انواع مختلف شرکت‌ها، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص دو گزینه محبوب هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. بیایید باهم آن ها را مرور کنیم.

  • سرمایه در شرکتهای سهامی خاص و مسئولیت محدود دارای تفاوت بسیار هستند و این تفاوتها تا میزان پرداخت سرمایه تاثیرگذار هستند. برای واضح شدن این موضوع به بحث تقسیم سرمایه در این شرکتها به تفکیک می پردازیم.
  • در شرکت با مسئولیت محدود، سرمایه به سهم الشرکه تقسیم می شود و اوراق سهم صادر نمی شود اما در شرکت سهامی خاص، سرمایه به سهام تقسیم می شود و اوراق سهم برای سهامداران صادر می شود.
  • در مورد میزان حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت این دونوع شرکت تجاری باید بگوییم که برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود به حداقل دو نفر شریک نیاز است ولی برای تاسیس شرکت سهامی خاص به حداقل پنج نفر سهامدار نیاز است.
  • تعداد شرکا یا سهامداران در زمان تاسیس شرکتها متفاوت است و برطبق نوع شرکتی که برمی گزینید باید تعدد شرکا را بدانید که در شرکت با مسئولیت محدود، تعداد شرکا حداقل دو نفر است و در شرکت سهامی خاص، تعداد سهامداران حداقل سه نفر است.
  • نحوه واریز سرمایه نیز در شرکت های سهامی خاص و مسئولیت محدود با یکدیگر متفاوت هستند به صورتی که در شرکت سهامی خاص، در زمان تاسیس، حداقل 35% سرمایه باید به صورت نقدی به حساب شرکت واریز شود و در شرکت با مسئولیت محدود بر طبق قوانین جدید، کل سرمایه باید به حساب شرکت واریز شده و گواهی بانکی مبنی بر انجام این امر ارائه شود.
  • بازرس یا بازرسین در شرکتها مسئول رسیدگی به موارد پیش آمده در شرکت هستند که بر این اساس در شرکت سهامی خاص، انتخاب بازرس اصلی و علی البدل اجباری است. اما در شرکت با مسئولیت محدود، انتخاب بازرس اختیاری است.
  • مدت مدیریت نیز جزو تفاوت هایی است که در زمان تاسیس شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود باید آن را در نظر داشت. این موضوع در مورد شرکت سهامی خاص، حداکثر دو سال و قابل تمدید است. در شرکت با مسئولیت محدود، نامحدود است یا می توان در اساسنامه مدت محدودی را تعیین کرد.
  • مجامع عمومی متشکله در شرکتها نیز با یکدیگر متفاوت هستند برای مثال در شرکت سهامی خاص، توسط هیئت رئیسه ای متشکل از یک نفر رئیس و دو نفر ناظر اداره می شود. در شرکت با مسئولیت محدود، هیئت رئیسه در مجامع ندارد ولی در شرکت هایی با بیش از 12 شریک، مجامع عمومی توسط هیئت نظار اداره می شود.
  • تقسیم سوددر شرایط لزوم در شرکت سهامی خاص، به نسبت تعداد سهام و در شرکت با مسئولیت محدود، به نسبت سهم الشرکه است و شرکا می توانند در اساسنامه ترتیب دیگری برای تقسیم سود مقرر کنند.
  • حق رأی که هر موسس در شرکتهای سهامی خاص و مسئولیت محدود دارد نیز با یکدیگر متفاوت است به صورتی که در شرکت سهامی خاص، به نسبت تعداد سهام هر سهامدار و در شرکت با مسئولیت محدود، به نسبت سهم الشرکه ای که دارد محاسبه می شود.
  • ارزش گذاری آورده غیر نقدی نیز در شرکتهای سهامی خاص و مسئولیت محدود متفاوت است به نحوی که در شرکت با مسئولیت محدود این موضوع برعهده شرکا و با مسئولیت آنها انجام می شود اما در شرکت سهامی خاص این موضوع توسط کارشناسان رسمی دادگستری انجام می شود.
  • مدارک مورد نیاز نیز برای ثبت این نوع شرکت ها نیز با یکدیگر متفاوت هستند اما ارائه مدارک شناسایی شرکا یا سهامداران موضوعی اجبار است و تنها در ارائه اظهارنامه و اساسنامه و شرکت نامه دارای تفاوت هستند.

انتخاب بین شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص به عواملی مانند تعداد شرکا، نوع فعالیت، نیاز به جذب سرمایه و ترجیحات صاحبان کسب و کار بستگی دارد. درک عمیق از تمایزات کلیدی این دو نوع شرکت، به شما در انتخاب ساختار مناسب برای کسب و کارتان و گسترش آن کمک خواهد کرد پس ابتدا درخواست خود را با موسسین در میان بگذارید و سپس براساس آنچه جزو درخواستتان است بهترین نوع شرکت را برای تجارتتان انتخاب کنید.

جدول تفاوت های شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود

تفاوت شرکت ها شرکت با مسئولیت محدود شرکت سهامی خاص
حداقل شرکا/ سهامداران حداقل 2نفر حداقل 3نفر
بازرس یا بازرسین انتخاب اختیاری انتخاب تعداد 2نفر اجباری
مدت مدیریت در شرکت مدت نامحدود است حداکثر تا 2سال
انتخاب مدیران انتخاب از خارج شرکت انتخاب بین سهامداران شرکت
نسبت تقسیم سود براساس سرمایه شرکا بر اساس تعداد سهام
مدارک الزام برای ثبت تقاضانامه+ اساسنامه+شرکتنامه اظهارنامه + اساسنامه
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10  +    =  20