ثبت شرکت سهامی خاص در سال 1403

ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص، نوعی از شرکت های سهامی است که از حداقل سه شریک در زمان تاسیس تشکیل می شود و در آن سرمایه به سهام تقسیم شده و تعهد صاحبان سهام به میزان اسمی سهام آنها محدود می شود. ثبت شرکت سهامی خاص برای کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​که خواهان مزایای شرکت سهامی مانند محدودیت مسئولیت و ساختار انعطاف پذیر هستند، انتخابی مناسب است. در این مطلب، به طور جامع به بررسی شرکت سهامی خاص و ویژگی های آن می پردازیم.

ثبت شرکت سهامی خاص به همراه شرایط و قوانین ثبت آن

شرکت های سهامی خاص از آن دسته شرکتهایی است که سهام در آن ها قابلیت فروش در بورس را ندارد و سرمایه در این نوع از شرکت ها به سهام تقسیم می شوند. در این نوع از شرکت ها مسئولیت هر شریک تنها تا میزان سهام آن ها بوده و در قبال بدهی ها و سود و زیان های وارده در شرکت تنها تا همان میزانی که سهام دارند پاسخگو هستند و نه بیشتر.

  • شرکت های سهامی خاص در بین تجار و متقاضیان ثبت شرکتها از جایگاه ویژه ای برخوردار است به صورتی که مشاهده می شود افراد زیادی آن ها را به شرکتها از نوع دیگر ترجیح می دهند که خود نشانه پرثبت بودن و اعتبار این نوع شرکت ها است.
  • با ثبت این نوع شرکتها بر اساس قانون جزو مشاغل تجاری به حساب می آیید حتی اگر فعالیتی نداشته باشید نیز شما را به عنوان یک بازرگان می شناسند.
  • برخلاف سهام در شرکت سهامی عام، سهام در شرکت سهامی خاص به طور مستقیم در بورس اوراق بهادار قابل عرضه و معامله نیست. با این حال، سهامداران شرکت سهامی خاص می توانند با رضایت سایر سهامداران، سهام خود را به افراد دیگر واگذار کنند.
  • در شرکتهای سهامی خاص محدودیت معامله وجود دارد، در واقع این نوع معاملات، خارج از چارچوب بورس و به طور خصوصی انجام می شود و ممکن است با محدودیت هایی از نظر قیمت، نقدینگی و شفافیت روبرو باشد.
  • در تمام اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت باید اسم شرکت و نوع آن (سهامی خاص یا عام) به طور روشن و خوانا قید شود. این موضوع را در نظر داشته باشید و حتما از عبارت شرکت سهامی خاص در زمان نام گذاری و درج در روزنامه و اطلاعیه ها استفاده شود. در واقع درج عبارت “شرکت سهامی خاص” در نام شرکت های سهامی خاص، نه تنها الزامی قانونی است.
  • تاسیس شرکت سهامی خاص با حداقل سرمایه یک میلیون ریال و پرداخت 35% از آن در ابتدای امر، امکان پذیر است. مابقی سرمایه باید در مراحل بعدی و پس از ثبت قانونی شرکت پرداخت شود. بلوکه شدن بخشی از سرمایه، مزایایی مانند جلوگیری از سوء استفاده، تضمین تعهد موسسین و کنترل گردش مالی را به همراه دارد.
  • تاسیس شرکت سهامی خاص با حداقل 5 عضو شامل 3 سهامدار و 2 بازرس امکان پذیر است. این تعداد می تواند با توجه به نیازها و اهداف شرکت، تا بی نهایت افزایش یابد. انتخاب افراد مناسب، تعیین وظایف و اختیارات دقیق و همچنین ساز و کارهای مناسب برای حل اختلافات احتمالی، از جمله عواملی هستند که باید در انتخاب و مدیریت سهامداران و اعضای شرکت سهامی خاص مورد توجه قرار گیرند.
  • مدت زمان مدیریت در شرکت های سهامی خاص به منظور جلوگیری از انحصاری شدن قدرت وایجاد نوآوری و پاسخگویی به سهامداران، به حداکثر دو سال محدود شده است. با این حال، امکان تمدید این مدت با تصمیم مجمع عمومی عادی وجود دارد. انتخاب مدیران شایسته، ارزیابی عملکرد آنها و برگزاری منظم مجامع عمومی، از جمله عواملی هستند که باید برای انتخاب و مدیریت صحیح در شرکت های سهامی خاص مورد توجه قرار گیرند.
  • قانون تجارت ایران در خصوص جایگاه مدیرعامل در شرکت های سهامی خاص انعطاف پذیری قابل توجهی را به وجود آورده است. مدیرعامل می تواند از میان اعضای هیئت مدیره یا خارج از آن انتخاب شود. در واقع انتخاب مدیر عامل شایسته، تعیین وظایف و اختیارات دقیق و همچنین نظارت و ارزیابی مستمر عملکرد، از جمله عواملی هستند که باید در انتخاب و مدیریت مدیرعامل در شرکت های سهامی خاص مورد توجه قرار گیرند.
  • این شرکت ها در انجام فعالیتها محدودیتی نداشته و می توان در زمینه های دانش بنیان نیز به فعالیت بپردازند. در این صورت باید از افراد دارای صلاحیت برای تاسیس شرکت به همراه مدارک معتبر استفاده کرد.
  • مدیرعامل می‌تواند به عنوان فردی مستقل و خارج از هیئت مدیره شرکت انتخاب شود.

مدیریت در شرکت سهامی خاص

هیئت مدیره به عنوان قلب تپنده قدرت در شرکت سهامی خاص، نقشی اساسی در هدایت و اداره امور شرکت ایفا می کند. انتخاب اعضای شایسته و متخصص، برگزاری جلسات منظم و تصمیم گیری های درست، از جمله عواملی هستند که برای موفقیت یک شرکت سهامی خاص و تحقق اهداف آن ضروری هستند. در این نوع شرکتها هیئت مدیره در مواردی مانند اداره شرکت: هیئت مدیره به عنوان مرکز قدرت، وظیفه اداره امور شرکت و هدایت آن به سوی اهداف تعیین شده را بر عهده دارد. البته در موارد دیگری مانند تصمیم گیری در زمینه اعضای هیئت مدیره با برنامه ریزی برای برگزاری جلسات منظم و با رای اکثریت، تعیین خط مشی کلی شرکت، تصویب بودجه و برنامه های مالی، انتخاب مدیرعامل و سایر مدیران، نظارت بر عملکرد مدیران، عقد قراردادهای مهم برای سوآوری بیشتر در شرکت، آنالیز فعالیت ها و خط مشی ها برای افزایش یا کاهش سرمایه اولیه در شرکت سهامی خاص، انحلال شرکت و موارد دیگری در این زمینه جزو فعالیت های هیئت مدیره و مدیریت در شرکت سهامی خاص می باشد.

ناظر امور در شرکت سهامی خاص

بازرسان به عنوان ناظران امین سهامداران، نقشی کلیدی در حفظ سلامت و کارایی شرکتهای سهامی خاص ایفا می‌کنند. انتخاب افراد شایسته، مستقل و با تجربه به عنوان بازرس، می‌تواند به ارتقای سطح نظارت و حراست از حقوق سهامداران در این نوع شرکت‌ها کمک شایانی کند. بازرسان به عنوان چشمان سهامداران، وظیفه نظارت بر عملکرد مدیران و صحت فعالیت‌ های شرکت را بر عهده دارند. از نظر تعدد بازرسین باید گفت: طبق قانون تجارت ایران، حداقل تعداد بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص دو نفر است و وظایف اصلی آن ها عبارتند از: نظارت بر عملکرد مدیران و تطابق آن با اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی، بررسی صحت صورت‌های مالی و دفاتر حسابداری شرکت، گزارش‌ دهی به مجمع عمومی و ارائه نظرات و پیشنهادات اصلاحی، حضور در جلسات مجمع عمومی و پاسخ به سوالات سهامداران که به عنوان ملاکی برای نظارت در شرکت سهامی خاص شناخته می شوند.

ثبت شرکت سهامی خاص چقدر زمان می برد؟

در ایران ثبت شرکتها در یک پروسه 10 روزه یا حتی بیشتر انجام می شود اما ما شرایطی را فراهم کردیم که تنها در 3 روز ثبت شرکت سهامی خاص خود را در اداره ثبت شرکت ها انجام دهید. در صورتی که پروسه ثبت شرکتتان را با افراد دارای تجربه پیش ببرید می بینید که تا چه حد در زمان و هزینه شما صرفه جویی می شود. در واقع پس از ارسال مدارک به اداره ثبت شرکتها باید منتظر تایید بازرسین و کارشناسان این اداره بود تا تاییدیه نهایی را برای درج آگهی بر اساس متن اظهارنامه و اساسنامه شما ارسال کنند و در صورت کم و کاستی در مدارک به شما اعلام شود تا برای تصحیح آن ها اقدام کنید.

در انتها باید به رزومه 15 ساله مجتمع ثبت پایش اشاره کنیم که این امکان را دارند تنها در 3 روز امور مربوط به ثبت شرکت سهامی خاص شما را به اتمام رسانده و پشتیبانی مورد اعتماد برای اهداف شما باشند تا بتوانید تمامی هرآنچه نیاز دارید را برای شروع تجارت آماده سازید. هرچه برای ثبت شرکت سهامی خاص تجربه داشته باشید می توانید راه حقوقی آن را نیز بپیمایید و نتیجه مطلوب و خوشایندی را از یک تجارت بدست آورید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24  +    =  26