ثبت شرکت بازرگانی | راهنمای ثبت شرکت صادرات و واردات

ثبت شرکت بازرگانی

موضوع فعالیت شرکت های بازرگانی چیست؟ اگر بفکر تجارت در داخل و خارج کشور هستید باید شرکتتان را در قالب بازرگانی ثبت کنید. حال شاید نیاز داشته باشید بدانید ثبت شرکت بازرگانی چگونه است؟ هزینه های ثبت شرکت چقدر است و در کل صادرات و واردات را چگونه در قالب شرکت تجاری در ایران باید انجام داد؟ این ها تنها بخشی از سوالاتی است که ذهن شما رابه خود مشغول کرده. اگر نیاز به مشاوره و اطلاعات جامع در این زمینه دارید به بهترین متن مراجعه کرده اید. در ادامه راهنمای حقوقی و ثبتی شما خواهیم بود.

شرکت بازرگانی چیست

شرکت های بازرگانی به نوعی شرکت با موضوع بازرگانی اطلاق می شود که در بند 2 اساسنامه با ذکر موضوع فعالیت بازرگانی اقدام به صادرات و واردات شرکت تاسیس می شود.

این نوع شرکت ها دارای فعالیت های صادرات و واردات کالاها در قالب شرکت سهامی خاص یا مسئولیت محدود را شامل می شوند.

از این رو نباید آنها را نوع خاصی از شرکت دانست و در تعریف آن ها می گوییم شرکت های بازرگانی تنها نوعی شرکت به صورت سهامی خاص یا مسئولیت محدود هستند که موضوعی در زمینه صادرات و واردات را شامل می شوند. برای ثبت این نوع شرکتها نیاز به اطلاعات تکمیلی دارید که در ادامه متن زیر به آن ها می پردازیم.

ثبت شرکت بازرگانی

ثبت شرکت بازرگانی

شرکتهای تجاری به انواع مختلفی تقسیم می شوند و هنگامی که این شرکتها در بند 2 اساسنامه ذکر می کنند که قصد ثبت شرکت واردات و صادرات را دارند و از طریق ثبت شرکت می خواهند اقدام به داد و ستدهای بازرگانی بپردازند در واقع ثبت شرکت بازرگانی را آغاز می کنند. لازم به ذکر است که شرکت بازرگانی تنها موضوع شرکت است و نوعی خاص از ثبت شرکت به حساب نمی آید.

همان طور که اطلاع دارید از سال های قبل تا اکنون تجارت ها دچار تغییر و تحول شده. حال شاید این سوال ذهن شما را درگیر کرده که برای واردات از کجا شروع کنیم؟ واردات کالاها به دلیل ماهیت بازرگانی باید در قالب شرکت انجام شود و شخصیت حقوقی پشت ورود کالاها به داخل کشور وجود داشته باشد.

اکثریت سرمایه گذاری هایی که در قالب تجارت انجام می شود با ثبت شرکت نقشی قانونمند به خود گرفته و برای دارنده شرکت مزایای بسیاری را به همراه می آورد که یکی از مهم ترین آن ها امکان دریافت تسهیلات بانکی و دولتی است که بر برخی از کالاهای وارداتی تاثیر می گذارد.

از مجموع فعالیت هایی که شرکتهای بازرگانی برعهده دارند می توان به امکان خرید و فروش و توزیع کالاهای مجاز در قالب کالاهایی مثل وسایل الکترونیکی، محصولات آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی، لوازم خودرو، محصولات کشاورزی و دیگر مواردی که با قانون همسو باشد را شامل می شود. همچنین در صورتی که ورود بعضی از اقلام کالاها امری محال برای افراد حقیقی است شما از طریق ثبت شرکت بازرگانی خود و ارائه مدارک لازم برای صادرات و واردات کالاها می توانید در بخش خرید و فروش آن ها کسب سود کنید.

ثبت شرکت بازرگانی خود را به مابسپارید تا بتوانید درعرصه صادرات و واردات کالاهای داخلی و خارجی پیشگام باشید و با سرلوحه قراردادن تجارت بین المللی افراد موفق پیشرفت خود را حتمی کنید.

این را ما به شما نصیحت می کنیم که بهتر است به یاد بسپارید و با خود بگویید امروز یک کار متفاوت انجام خواهم داد! این جمله را هر روز با خود تکرار کنید تا ملکه ذهنتان شود و شما را هر روزه به اهدافتان نزدیک سازد و با عملی سازی آن تجارتتان را پیش ببرید.

شرایط تاسیس شرکت بازرگانی

شرایط ثبت شرکت صادرات و واردات با توجه به نوع شرکت تعیین می شود. در حالت کلی شرکتهای بازرگانی در دونوع بامسئولیت محدود و سهامی خاص به ثبت می رسند که از بین این دونوع شرکت نیز سهامی خاص بیشترین آمار را در زمینه بازرگانی به خود اختصاص داده.

اگر به دنبال سرمایه گذاری و سودآوری در زمینه تجارت بین المللی هستید شرکتهای سهامی خاص بهترین گزینه برای شما خواهند بود. قبل از ثبت باید شروط ثبتی و قانونی این نوع شرکتها را بدانید که برای تسهیل در انجام امورتان ما در ادامه آن ها را بازگو می کنیم.

  • حداقل مقدار سرمایه‌ ای که برای ثبت شرکت بازرگانی از نوع سهامی خاص نیاز است، ۱۰۰ هزار تومان بوده که طریقه پرداخت آن بدین صورت است که در ابتدای اقدام به تاسیس شرکت تا ۳۵ % از سرمایه را باید در حساب شرکتی که با نام در شرف تاسیس ایجاد می شود پرداخت کرده  و پس از پرداخت جزو مدارک ثبت شرکت بازرگانی در سایت اداره ثبت شرکتها بارگزاری کنید.
  • هر نوع شرکت تجاری در قانونی دارای حداقل اعضا بوده که با در کنارهم قرارگرفتنشان اهدافی مشخص را دنبال می کنند در شرکت های بازرگانی سهامی خاص نیز میزان  حداقلی تعیین شده که نباید برای ثبت شرکت از این تعداد کمتر سهامدار وجود داشته باشدو تعداد حداقل ۳ نفر به همراه ۲ نفر بازرسین در شرکت برای فعالیت تعیین شده اند.
  • دیگر شرط در تعیین بازرس شرکت است که نباید دو بازرس با یکدیگر و اعضای شرکت نسبت فامیلی داشته باشند.

انتخاب نام شرکت بازرگانی

نام انتخابی برای شرکت بازرگانیتان باید به نحوی باشد که مشخصه ای برای شناسایی شرکت باشد. به این موضوع باید توجه ویژه کنید که انتخاب کردن این نام برای شرکت باید در حدامکان همسو با فعالیت‌ هایی باشد که شرکت بازرگانی برای آن ایجاد شده. این امر به خودی خود در بهبود کسب‌ و کار شرکت تاثیرگذار خواهد بود. در ادامه چند مورد از قوانین انتخاب نام برای ثبت شرکت بازرگانی را بازگو می کنیم.

  • نام انتخابی برای شرکت نباید لاتین باشد و باید دارای ریشه فارسی باشد.
  • داشتن معنا و مفهوم در نام شرکت
  • این نام از قبل به ثبت نرسیده باشد.
  • با شئونات انقلاب اسلامی ایران همسو باشد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت بازرگانی

  • تصاویر اسکن شده از شناسنامه هیئت مدیره و شرکای شرکت به همراه کدملی آنها
  • ارائه اساسنامه تایید شده ثبت شرکت
  • تعیین نوع شرکت از بین 7 نوع شرکت
  • برای ثبت شرکت بازرگانی اعضای هیئت مدیره نباید در مشاغل دولتی کارکنند
  • از سال 98 دیگر نیاز به سوسابقه برای ثبت شرکت نیست
  • ارائه فیش واریزی هزینه های ثبتی تشکیل صورتجلسات تاسیس شرکت
  • ارائه کارت بازرگانی

چگونگی ثبت شرکت بازرگانی

چگونگی ثبت شرکت بازرگانی

نحوه ثبت شرکت بازرگانی بسته به نوع شرکتی است که انتخاب می کنید. اغلب به اتفاق شرکتهایی که در قالب بازرگانی فعالیت می کنند از نوع مسئولیت محدود و سهامی خاص می باشند. برای روشن شدن نحوه ثبت این نوع شرکتها در ادامه راهنمای شماهستیم.

  • ابتدایی ترین گام برای ثبت شرکت بازرگانی ثبت نام در سایت اداره ثبت شرکت ها است.
  • در گام بعدی ثبت شرکت بازرگانی تعیین نام برای شرکت است که در بالا شروط انتخاب نام را توضیح دادیم.
  • با ارائه مدارک مرتبط با شخصیت حقیقی و اطلاعات اعضای شرکت به همراه مدارک شرکت در صف بازرسی قرار می گیرید.
  • در صورت تایید مدارک ارسالی از سوی اداره ثبت شرکتها باید مدارک مرتبط با هزینه های پرداختی را در سامانه بارگزاری کنید.
  • در انتها با درج آگهی در روزنامه رسمی می توانید آخرین اقدام را به جهت ثبت شرکت پیش ببرید.
  • در صورتی که مدارکتان تایید شود در ظرف زمان 2 تا 7 روز شرکتتان به ثبت می رسد.

برای واردات از کجا شروع کنیم؟

تاسیس شرکت صادرات و واردات موسوم به بازرگانی باید در حیطه قوانین اداره ثبت شرکت های حوزه محل اصلی شرکت انجام شود. از این رو هرچه برای ثبت شرکت دارای تخصص باشید زودتر می توانید آن را فعال کنید.

باید به این نکته توجه کنید که برای ثبت بین المللی باید خطر ریسک آن را به جان بپذیرید. البته در این میان امکان خسارات جبران ناپذیر مالی نیز زیاد می شود که تاجران را با چالش روبرو می سازد.

اما بهتر است بدانید برای ثبت شرکت یکی از اقداماتی که باید در ابتدا آن را مدنظر قرار بدهید استعلام از عدم ثبت شرکتهای مشابه با نام انتخابی شماست. زیرا با ارائه نام از قبل ثبت شده عملاً شرکتتان قابل ثبت نخواهد بود.

مزایای ثبت شرکت بازرگانی

از مزیت های اصلی ثبت شرکت بازرگانی می توان به کمتر شدن هزینه های مبتنی بر دادو ستد اشاره کرد. این امر علاوه بر اینکه می تواند مزایای مالی به همراه بیاورد در شرکتهای بازرگانی می تواند کارساز باشد به نحوی که می توان از طریق شرکت های بازرگانی کالاهای وارداتی را در زمان کمتری ترخیص کرد و با کاهش هزینه های پرداختی در گمرک ریسک بیلان های مالی سنگین را کاهش داده و در هزینه های اداری و مالیاتی صرفه جویی کنید.

هرگاه اقدام به تجارت از طریق شرکت بازرگانی می کنید و صادرات و واردات را در قالب شرکت انجام می دهیددر واقع توانسته اید اطمینانی را از بازرگانان کسب کنید و بدون ریسک و در قالب شخصیت حقوقی اقدام به تجارت کنید. با ثبت شرکت تجاری خود می توانید واردات و صادرات را از طریق خدمت رسانی به صورت حمل ونقل کاها و سفارش گیری محصولات و ورود آن ها به کشور اقدام کنید.

با ثبت شرکت بازرگانی همچنین می توانید کالاهای تولیدی را از داخل کشوربه کشورهای دیگر ارسال کرده و یا از طریق کارت بازرگانی که در اختیار دارید مواد اولیه مرغوب را بدون پرداخت مالیات به کشور وارد کنید و از مزیت های تسهیلاتی هره ببرید.

نمونه موضوع فعالیت شرکت بازرگانی

برای ثبت شرکت بازرگانی می توان موضوعات مختلفی را انتخاب کرد که این موضوعات کاربردی را در ادامه به شما بازگو می کنیم.

  • خرید و فروش و صادرات و واردات
  • اخذ و اعطای نمایندگی‌های مجاز بازرگانی
  • تامین نیروی انسانی مورد نیاز شرکت
  • بازاریابی قانونی و بدور از هرمی و به اشکال غیر شبکه‌ ای
  • امکان افتتاح اعتبارات اسنادی و ال‌ سی برای شرکت
  • شرکت در مناقصات و مزایدات
  • خرید سهام از شرکت‌ های دیگر
  • ایجاد شعبات و نمایندگی های فعال در داخل و خارج از کشور
  • امکان ترخیص کالا از گمرک
  • ایجاد بستری برای شرکت در نمایشگاه‌ های داخلی و بین‌ المللی
  • عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی
  • دریافت ضمانت‌ نامه های بانکی برای دریافت وام و اعتبارات بانکی از بانک‌های داخلی و خارجی

نمونه اساسنامه شرکت صادرات و واردات سهامی خاص

بسمه تعالی

ماده 1 : نام شرکت : شرکت بازرگانی اوسیش و نوع آن نامحدود است .

ماده 2 : اهداف شرکت :

1.ترویج و تحکیم مشارکت ، همکاری و تعاون عمومی

2. تامین نیازهای مشترک اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی اعضا ء و کمک به تحقق عدالت اجتماعی .

ماده 3 : موضوع فعالیت :

شرکت می تواند برای انجام موضوع فعالیت مورد نظر اقدامات ذیل را هم بعمل آورد . که بر حسب نظر اعضاء قابل درج در این ماده خواهد بود .

1.اخذ وام قرض الحسنه و سایر تسهیلات اعتباری از منابع بانکی و دیگر موسسات مالی اعتباری و …………..

2. سرمایه گذاری و خرید سهام شرکت ها و موسسات عمومی و خصوصی .

ماده 4 : حوزه عملیات شرکت: کشور ایران

ماده 5 : مدت شرکت از تاریخ ثبت تا مدت نامحدود است .

ماده 6 : مرکز اصلی عملیات شرکت : کشور ایران

ماده 7 : سرمایه اولیه شرکت :5000000 ریال

ماده 8 : سهم اعضاء در تامین سرمایه شرکت برابر است .

ماده 9 : سهام شرکت با نام و غیر قابل تقسیم است . و انتقال آن به اعضاء یا متقاضیان عضویت (واجد شرایط ) جدید با موافقت هیات مدیره و با رعایت سقف موضوع ماده 8 مجاز است .

فصل دوم (مقررات مربوط به عضویت )

ماده 10 : عضویت در شرکت برای کلیه واجدین شرایط اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با تصویب مجمع عمومی عادی آزاد است .

الف : شرایط عمومی :

1.تابعیت جمهوری اسلامی ایران باشد .

2. عدم ممنوعیت قانونی و حجر

3. عدم عضویت همزمان در شرکت مشابه .

ب – شرایط اختصاصی :

1.اعضا ساکن استان گلستان ، شهرستان های گنبد کاووس و مراوه تپه باشد .

2. احراز شرایط هر متقاضی به عهده مجمع عمومی عادی است . هیچگونه تبعیض یا محدودیتی برای عضویت واجدین شرایط نباید وجود داشته باشد. مگر به سبب عدم کفایت امکانات و ظرفیت های شرکت ، هیات مدیره مکلف است در مواردی که متقاضیان فاقد هر یک از شرایط مذکور باشند درخواست عضویت آنها را رد کند.

ماده 11 :  مسئولیت مالی اعضاء در شرکت محدود به میزان سهم آنان است .

ماده 12 :  کلیه اعضاء مکلفند به وظایف و مسئولیت هایی که در حدود قوانین و مقررات قید شده در اساسنامه عمل کنند .

ماده 13 : شرکت می تواند توسط هیات مدیره طلب خود را از عضو با اخطار کتبی مطالبه نماید و در صورت وصول نشدن طلب و سپری شدن 30 روز از تاریخ اخطار نامه از کل مطالبات وی از شرکت و در صورت عدم تکاپو از بهای سهام وی برداشت کند.

هر گاه مبالغ مذکور کفایت نکند شرکت برای وصول مازاد طلب خود به بدهکار مراجعه خواهد کرد.

ماده 14 : خروج عضو از شرکت از تاریخ تشکیل شرکت تا 3 سال بعد ممنوع می باشد. اگر عضوی مایل به خروج ازشرکت باشد هیچ سودی به آورده او تعلق نمی گیرد و فقط آورده خود را بعد از 3 سال می گیرد .

در پایان باید به شما این مژده را بدهیم که مجتمع ثبتی حقوقی پایش با بیش از 10 سال سابقه رسیدگی به پرونده های حقوقی مشتریان خود در زمینه تجارت بین المللی می تواند بهترین مسیر را جهت رسیدن به سود پیش روی شما قرار دهند تا با پشتوانه آنها بتوانید شرکت بازرگانی را برای تجارت پایدار خود به ثبت رسانده و از مزایای قانونی آن بهره ببرید. برای مشاوره رایگان با شماره 02633193 تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3  +  5  =