ثبت برند گیاهان دارویی | مراحل و شرایط ثبت برند داروهای گیاهی

ثبت برند گیاهان دارویی

قبل از اینکه برای ثبت برند گیاهان دارویی اقدام کنید باید اطلاعاتی جامع درخصوص انواع گیاهان درویی داشته باشید، این موضوع را باید مدنظرتان قرار دهید که گیاهان دارویی در ایران در هزاران نوع قرار می گیرند که هر کدام با خاصیت های مختلف برای مصارف دارویی در عطاری ها ارائه می شوند.

این گیاهان به دلیل طبیعی بودن راهی مناسب در درمان بیماری ها به حساب می آیند که با تبدیل به داروهای گیاهی می توان از آن ها استفاده کرد. برای ثبت برندتان در این زمینه ما متن زیر را فراهم کرده ایم که مواردی مانند مدارک، شرایط و مراحل را در آن توضیح می دهیم.

ثبت برند گیاهان دارویی

ثبت برند راهکاری مناسب برای رسیدن به سودآوری در کسب و کارهای تولیدات دارویی است. از گیاهان دارویی در درمان انواع بیماری ها مانند سلامت پوست و مو، تقویت حافظه و لاغری استفاده می شود که این روزها افراد برای دوری از داروهای شیمیایی داروسازی ها روی به خرید و استفاده گیاهان دارویی آورده اند که تاثیرات به سزایی را در سال های اخیر در زمینه بهبود بیماری ها داشته است.

با وجود بیش از 6هزار نوع گیاه دارویی در ایران مسلم است که تولیدکنندگان داروهای گیاهی روی به ثبت گیاهان دارویی بیاورند زیرا این موضوع برای آن ها بسیار بااهمیت است.

درکل با ثبت برند گیاهان دارویی می توانید محصولات را به مصرف کنندگان معرفی کرده و در بازارهای مالی با کالاهای رقبا رقابت کنید. این امر نه تنها باعث توسعه سطح کیفی کالا می شود بلکه کیفیت یک محصول را شرح می دهد.

در کل ثبت برند گیاهان دارویی ضمانتی برای کیفیت کالاها بوده که بر میزان عرضه و تقاضا تاثیر به سزایی خواهد گذاشت. در ادامه به تشریح فواید و مدارک ثبت برند گیاهان دارویی می پردازیم تا مسائل حقوقی برای شما واضح شود. ابتدا چند نوع گیاه دارویی را برای شما تشریح می کنیم که ابتدای کار یک تعریفی از گیاهان دارویی داشته باشید.

ثبت برند گیاهان دارویی

گیاهان دارویی چیست؟

این روزها استفاده از گیاهان دارویی به جهت درمان بیماری ها بین افراد جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. از بیماری هایی مانند تسکین درد دل، بیماری های پوستی، جلوگری از گزش حشرات، سردردهای مزمن و صدها مورد دیگر می توان کاربردی باشد. همچنین بعضی از گیاهان را به صورت چاشنی غذا و در مواقعی نیز از راه روغن گیری و عرق آن ها می توان به منظور استفاده موضعی و راهی برای خوش عطری بهره برد.

این موضوع را بدانید قبل از هر نوع مصرف گیاهان دارویی از غیرآلرژی بودن آن و مفید بودن آن از طریق مشاوره پزشک خود اطلاع کسب کنید. در صورتی که خود تولیدکننده گیاه دارویی هستید از منظر عدم استفاده از سموم و مواد شیمیایی در زمان رشد گیاه اطلاع کسب کنید.

گیاهان دارویی را می توان در انواع مختلف به بهره برداری رساند. انواع اشکال گیاهان شامل خشک شده، روغن، پماد، دمنوش، غذایی و نوشیدنی و اسپری به عمل آورد که بسته به نیاز می توان آن ها را از گیاهانی مانند گل نسترن، گل محمدی، رزماری، برگ بو، بابونه،بیدمشک، انواع چای و زیره و انواع مختلف گیاهان دارویی که یاری رسان بیماری های مختلف است بدست آورد.

گیاهان دارویی در سال های اخیر جای داروهای شیمیایی را گرفته اند و به دلیل کیفیت و تاثیرات قوی آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که از نام گیاهان دارویی مشخص می شود به انواع گیاهانی که برای تولید دارو استفاده می شود اتلاق می گردد. از این رو کارخانه های داروسازی بسیاری برای تولید قرص و شربت روی به استفاده از ترکیبات گیاهی آورده اند.

اگر به این ماهیت توجه کنید که داروهای شیمیایی چقدر مضرات برای مصرف کننده به همراه دارد دیگر به سمت مصرف و خرید آن ها نمی روید! از سوی دیگر داروهای گیاهی این روزها به دلیل عوارض کم و تاثیرات مفید بسیار آنها راهی مناسب برای رفع بیماری ها و بهره وری بیشتر از محصولات گیاهی خواهد بود.

گیاهان دارویی این روزها در عطاری ها به وفور یافت می شود و در صورت نیازتان می توانید آن ها را به اشکال مختلف از گیاه خام،پماد ، عرقیجات و دمنوش آن ها برای رفع بیماری خود استفاده کنید. گیاهان به صورت دارو در عطاری ها به صورت دست ساز یا کارخانه ای با دستورالعمل مشخص ارائه می شوند.

فواید ثبت برند گیاهان دارویی

با ثبت برند گیاهان دارویی می توان از مزیت هایی که شامل آن می شود استفاده کرد و در مسیر پیشبرد اهدافتان گام بردارید. این مزیت ها را لیست کرده ایم و در ادامه برای اطلاع شما ارائه می کنیم.

  • با ثبت برند گیاهان دارویی به آسانی می توان وام دریافت کرد.
  • با ثبت برند گیاهان دارویی بر ارزش کسب و کارتان می افزایید و در بازار رقابتی با رقبا پیروز می شوید.
  • ثبت برند باعث ارتقا و بهبود عملکرد کلی شرکت شده و می تواند سرمایه را به شرکت اضافه کند.
  • اعتبار برند ثبت شده تا 10 سال پس از آگهی می باشد بدین ترتیب می توانید در صورت نیاز آن را به دیگری انتقال دهید.
  • با ثبت برندتان در حوزه گیاهان دارویی در واقع خود را مالک آن معرفی می کنید و بدین ترتیب از خطر سواستفاده جلوگیری می کنید.
  • برای دریافت وام به راحتی می توانید اقدام کنید و از تسهیلات دولتی بهره ببرید.
  • با ثبت برند در داخل می توانید اقدامات ثبت برند در خارج از کشور را نیز انجام دهید.
  • در صورت ثبت و تایید برندتان می توانید شعبات مختلفی را برای ارائه و تولید محصولات افتتاح کنید.
  • حتماً برندهای گیاهان دارویی بسیاری را دیده اید که با تبلیغات خود بر سرزبان ها افتاده اند، این امکان با ثبت برند امکان پذیر است.

مدارک ثبت برند گیاهان دارویی

یکی از گام های مهم برای ثبت برند گیاهان دارویی ارائه مدارک مرتب با طرح برند و متقاضی ثبت آن است که در ادامه به جزبه جز آن می پردازیم:

  • تسلیم اظهارنامه برند
  • تسلیم مدارک متقاضی ثبت برند گیاهان دارویی
  • مدارک اشخاص حقیقی شامل مواردی چون یک رونوشت از شناسنامه و کارت ملی
  • مدارک اشخاص حقوقی شامل ارائه آگهی روزنامه رسمی، مدارک مدیرعامل شرکت
  • در صورت اخذ وکیل برای انجام امور ثبتی نیاز به ارائه مدارک مرتبط با هویت و وکالت وی هستید.
  • تسلیم نمونه گرافیکی از طرح برند در ابعاد 10 در 10
  • ارائه گواهی های فعالیت برای ثبت برند نیاز است.

مجوزهای لازم برای ثبت برند داروهای گیاهی

برای ثبت برند داروهای گیاهی باید مجوزهای مربوطه را از جمله جواز تاسیس و پروانه بهداشت داشته باشید تا بتوانید آن را تولید کنید. تمامی این مجوزها را با مراجعه به ادارات مرتبط با آن ها می توانید اخذ کنید.

از آنجایی که این برند با مواد دارویی و گیاهان سلامتی سرو کار دارد باید از وزارت غذا و دارو مجوزهای سلامتی آن را دریافت کنید تا با درج خواص آن ها برای مصرف کنندگان ضرری نداشته باشد.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص اخذ مجوز می توانید با کارشناسان حقوقی پایش تماس بگیرید. جوازهای مربوطه را باید پس از دریافت در سامانه اداره مالکیت صنعتی بارگزاری کنید.

مراحل ثبت برند گیاهان دارویی

مراحل ثبت برند گیاهان دارویی

برای ثبت برند گیاهان دارویی پس از انجام استعلامات مرتبط با برندتان در اداره مالکیت صنعتی و دریافت جوازهای لازمه برای ثبت برند به سامانه اینترنتی اداره مالکیت مراجعه کرده و با بارگزاری مدارک های مربوطه در فیلدهای مرتبط اقدام می کنید. به دلیل تخصصی بودن امر ثبت برندتان در زمینه گیاهان دارویی بهتر است قبل از هر اقدامی با مشاوران و وکلای حقوقی مجرب در تماس باشید.

در بالا مدارک مرتبط با ثبت برندان را ذکر کرده ایم که باید به همراه اظهارنامه و نمونه از طرح برندتان در یامانه درج شوند. در صورت بازرسی کارشناسان اداره مالکیت و عدم نقص در مدارک ارسالی شما حکم مبنی بر درج آگهی در روزنامه رسمی برندتان برای شما ارسال می شود و در انتها گواهی ثبت برند 10 ساله برای شما صادر می شود که تا 10 سال برای شما اعتبار به همراه خواهد آورد.

برای اطلاعات بیشتر شما به جهت برآورد هزینه ها و زمان ثبتی برای برندتان در ادامه به این موضوع می پردازیم پس بهتر است با ما همراه باشید.

برای ثبت برند گیاهان دارویی چه مواردی باید ذکر شود؟

در صورت توزیع گیاهان دارویی توسط شما باید موارد زیر را برای اطلاع بیشتر مصرف کنندگان ذکر کنید:

  • درج ترکیبات گیاهان دارویی و پیروی آن ها از درجه کیفی بالا
  • درج عمر مفید گیاهان دارویی و تاریخ انقاضای ان ها در صورت ماندگاری محصول
  • درج ترکیبات متشکله گیاه دارویی به همراه درصد هر کدام
  • استفاده از بسته بندی های بهداشتی به مانند قوطی دربدار، جعبه و مواردی که عمر محصولات را افزایش دهند.

زمان ثبت برند گیاهان دارویی

ابتدایی ترین امرثبت برندتان تایید نام انتخابی برای نامگذاری برند است. ثبت برند گیاهان دارویی بین 30 تا 45 روز زمانبر خواهد بود. این زمان از وقتی که اظهارنامه را تحویل اداره مالکیت قوه قضاییه می کنید آغاز می شود.

در صورت تشابه نام انتخابی شما در زمان ثبت برند، با دیگر اشخاص متقاضی مالک برند می تواند اعتراض را به اداره ارائه کند و تا 4 هفنه پس از تقاضای ثبت برند به نام مالک برند در می آید.

از زمان انتشار آگهی در روزنامه تا ثبت برند در حدود 3 ماه زمان نیاز است تا بتوانید به نام خود برندی را ثبت کنید. حال اگر تخصص کافی را داشته باشید می توانید این زمان را تقلیل دهید.

هزینه ثبت برند گیاهان دارویی

هزینه های ثبت برند گیاهان دارویی به صورت متغییر بوده و بر اساس موارد زیر می توان آن ها را برآورد کرد

  • تعدد در طبقات برند محصول
  • پیچیده بودن امر اخذ جواز از ادارات مرتبط و تایید مجوزها
  • در صورت تمایل به ثبت برند به صورت بین المللی هزینه افزایش می یابد.
  • در صورت متقاضی حقیقی بودن هزینه ای متفاوت در مقابل شخصیت حقوقی می پردازید
  • در صورت عدم پذیرش برند هزینه اعتراض را باید بپردازید
  • درج لوگو سیاه و سفید با رنگی متفاوت است
  • هزینه های مرتبط با چاپ آگهی روزنامه رسمی برای برندهای مختلف ، دارای تفاوت است.

در صورتی که می خواهید برندتان را در حوزه گیاهان دارویی به ثبت رسانید تنها با یک تماس می توانید لیست هزینه ها را از کارشناسان حقوقی ثبت پایش دریافت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

53  +    =  61