راهنمای کاربردی شرایط و مراحل ثبت شرکت تعاونی

راهنمای کاربردی شرایط و مراحل ثبت شرکت تعاونی

شرکت تعاونی با مجوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ثبت می رسد. این نوع شرکتها عمدتاً در زمینه هایی مانند تولید، مصرف و خدمات فعال هستند. حال که به این متن مراجعه کرده اید به حتم نیاز به اطلاعات تکمیلی در خصوص ثبت شرکت تعاونی دارید، این مژده را به شما می دهیم که در انتهای مقاله زیر با حجم زیادی از اطلاعات اقدام به ثبت شرکت می کنید. با ما در ادامه متن همراه باشید.

ثبت شرکت تعاونی

برای ثبت شرکتهای تعاونی باید از نوع آن مطلع شوید. در حالت کلی این نوع شرکتها با اجتماع بیش از 7 نفر شخصیت حقیقی ایجاد می شوند که اهداف مشخصی برای فعالیت هایی مانند تولید و توزیع، خدمات و مسکن را در حیطه کاری خود قرار می دهند.

در این نوع شرکتها قانونی حداقل شرکا وجود دارد که تعداد آن 7نفر است و دوسوم ان باید در زمینه حرفه مورد نظر فعالیت داشته باشند. قابل ذکر است که در این نوع شرکتها امکان متفاوت بودن سرمایه اعضا وجود دارد که در زمان تصمیم گیری پس از ثبت شرکت هر شخص دارای یک رای با ارزش خواهد بود.

در واقع باید این گونه بیان کرد که اعتبار در شرکت های تعاونی ثبت شده به افراد عضو است نه سرمایه آن ها. این موضوع بلعکس شرکت های ثبتی دیگر است که سرمایه برای تصمیم گیری ها مهم به حساب می آید.

در زمان ثبت شرکت تعاونی تا حداقل یک سوم سرمایه به صورت تقویم شده وجود دارد که جزو سرمایه غیرنقدی شرکت به حساب خواهد آمد.

ثبت شرکت تعاونی

انواع شرکت های تعاونی

شرکت های تعاونی که تا به اکنون ثبت شده اند در دسته های مختلفی طبقه بندی می شوند که در ادامه به صورت گزینه ای انواع شرکت های تعاونی را ارائه می دهیم.

  • شرکت تعاونی تولید محصولات صنعتی و کشاورزی
  • شرکت تعاونی توزیع و فروش محصولات
  • شرکت تعاونی در زمینه وام و اعتبار
  • ثبت شرکت تعاونی ساختمان مسکن
  • شرکت تعاونی مصرف
  • شرکت تعاونی بیمه محصولات و حیوانات
  • شرکت تعاونی نمایندگی کارخانجات و موسسات تولیدی

قوانین ثبت شرکت تعاونی

در زمینه قوانین ثبت شرکت تعاونی در ماده 3 قانون تجارت موارد زیر ذکر شده است:

  • حداقل یک سوم سرمایه برای ثبت شرکت تعاونی باید به شکل نقد پرداخت شود.
  • هیات موسس باید حداقل دو ثلث سهام را خریداری یا تعهد نماید.
  • سهام در شرکتهای تعاونی با نام و غیر قابل تقسیم بوده و در زمان ثبت ملزم به پرداخت آن هستید.
  • در مجامع عمومی متشکله در شرکت تعاونی هر شریک تنها دارای یک رای تاثیرگزار است.
  • اداره شرکت تعاونی بر عهده هیات مدیره ای است که طبق قانون تجارت و قانون شرکت های تعاونی و اساسنامه شرکت انتخاب می گردد.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت تعاونی

ثبت شرکت تعاونی با ارائه مدارک امکان می پذیرد. لیست مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی را ما در ادامه به شما ارائه می کنیم. در صورت داشتن هر سوالی مبنی بر نحوه اخذ مدارک می توانید با وکلای پایش در ارتباط باشید. توجه شما را به مدارک لازم برای ثبت تعاونی در ادامه جلب می کنیم.

  • ارائه اساسنامه شرکت تعاونی تاید شده توسط تمامی اعضای شرکت
  • ارائه مجوز از وزارت تعاون
  • تقاضانامه ثبت شرکت
  • ارائه صورتجلسه مجمع عمومی متشکله با تایید اعضا
  • تسلیم دعوتنامه از اعضا در صورتجلسه تشکیل شرکت
  • ارائه لیست اسامی اعضای هیئت مدیره و بازرسان و مدیران شرکت
  • ارائه گواهی عدم سوپیشینه مراحل ثبت شرکت تعاونی اعضای هیئت موسس
  • گواهی مبنی بر پرداخت هزینه های تاسیس شرکت تا یک سوم هزینه کل
  • داشتن شرایط قانونی اعضای شرکت از جمله کارت پایان خدمت و داشتن حداقل 18 سال تمام اعضا
  • ارائه سوابق کاری اعضا و تعیین حوزه فعالیت مرتبط آن ها

مراحل ثبت شرکت تعاونی

مراحل ثبت شرکت تعاونی

در گام ابتدایی تاسیس شرکت تعاونی باید اساسنامه شرکت را تنظیم کرده و با پیش نویس سند اساسنامه، هیئت مدیره و موسسین شرکت بر طبق قوانین آن را ارائه کنند. پس از دعوت افراد دارای عضویت در تاسیس شرکت، جلسه مجمع عمومی موسس ایجاد می شود. در این جلسه سمت و وظایف هیئت مدیره و بازرسان تعیین می شود، افرادی که در قالب هیئت موسس تعیین می شوند باید از قوانین وزارت تعاون اطلاع داشته باشند.

در اساسنامه تنظیم شده باید ضرورت تاسیس شرکت تعاونی ذکر شود و میزان سرمایه ثابت نیز در آن آورده شود که بر اساس میزان سهم مبلغ یک سوم سرمایه ثابت را باید در زمان ثبت پرداخت کنند.

پس از تکمیل صورتجلسه مربوط به تشکیل مجامع موسس ، سمت هر شخص از هیئت مدیره تا اعضای شرکت مشخص می گردد

  1. گام بعدی تکمیل اساسنامه مجمع عمومی و ارسال به اداره تعاون برای بررسی وزارت تعاون است
  2. ارائه درخواست کتبی مبنی بر ثبت شرکت تعاونی
  3. ارائه طرح پیشنهادی و مجوزهای مربوطه از وزارت تعاون
  4. دریافت رسیدهای پرداختی بر اساس سرمایه های تادیه
  5. ارائه مدارک مربوط به تشکیل مجامع عمومی عادی

نحوه تاسیس شرکت تعاونی پس از تایید وزارت تعاون مبنی بر موافقت در زمینه تاسیس شرکت تعاونی امکان پذیر است. تا 5 روز وزارت تعاون موظف است با بررسی های لازمه جهت ثبت تعاونی موافقت کند که در این صورت حکم به تاسیس شرکت تعاونی می دهد و تمامی مدارک را به اداره ثبت شرکتها ارائه کرده تا تاییدیه ها را از این مرکز بگیرند.

چگونگی ثبت شرکت تعاونی

پس از اخذ تاییدیه های ثبت تعاونی از وزارت تعاون حال نوبت ثبت شرکتتان در اداره ثبت شرکتها می رسد. موسسین و یا وکیل آنها با مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت ها، گزینه تاسیس شخصیت حقوقی را انتخاب کرده و در قسمت پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی نوع شخصیت را تعاونی انتخاب کرده و با کلیک بر روی ادامه به بخش دیگری از اقدام ثبت شرکت وارد می شوند.

در صفحه ای که بر روی متقاضی باز می شود بای اطلاعات درخواستی از جمله آدرس، نوع تقویم مالی (شروع سال مالی)، نوع مالکیت شرکت(خصوصی و یا دولتی) ، مجوزها در صورت محوزی بودن و شعبات شرکت و دیگر موارد را به صورت دقیق و تخصصی وارد کرد. دقت کنید تمامی قسمت هایی که با ستاره قرمز نشانه گذاری شده باید پر شوند.

درگام بعدی تمامی اطلاعات متقاضی ثبت شرکت تعاونی که همان هیئت مدیره است باید درج شود.

سپس با درج 5 نام انتخابی برای شرکتتان که البته باید قابل ثبت و معنی باشد در گام بعد اقدام می کنید. قبل از ارائه نام بهتر است ان را استعلام کنید.

در گام های بعدی بر اساس درخواست باید اساسنامه و موضوع فعالیت را نیز درج کنید.

پس از درج تمامی اطلاعات درخواستی باید منتظر تایید مدارک از سوی بازرسین اداره ثبت شرکت ها باشید.

در صورت موافقت با ثبت شرکتتان مجوز برای درج شرکت در روزنامه رسمی ارائه می شود که پس از آن شناسه ملی برای شرکت صادر شده و شما می توانید شرکتتان را به بهره برداری برسانید.

البته تمامی گام های ثبت شرکت تعاونی دارای شروط خاص به خود است که در صورت عدم توجه به آن ها و نداشتن تخصص کافی سردرگمی و هزینه بالایی را برای متقاضیان به همراه می آورد.

اینجاست که نیاز داشتن وکیل حقوقی مجرب احساس می شود. مجتمع حقوقی پایش با دارا بودن کارشناسان ثبتی مجرب بهترین یاور شما در راه ثبت شرکتتان خواد بود، تنها کافی است با ما در تماس باشید.

سایت ثبت شرکت تعاونی

در سال های اخیر مفهوم دولت الکترونیک در کشور رواج پیدا کرده است و اکثریت نهادهای دولتی سعی کرده اند با راه اندازی سامانه خدمات اینترنتی و غیرحضوری برای متقاضیان این امکان را فراهم آورده که سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک را راه اندازی کند.

مهمترین سامانه ای که این روزها بین کاربران بسیار پرکاربرد بوده توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با عنوان اداره ثبت شرکتها به آدرس irsherkat.ssaa.ir در دسترس است.

خدمات در این سایت از مواردی مانند ثبت شرکت تجاری، ثبت موسسات غیرتجاری، ثبت تغییرات شرکت و پلمپ دفاتر و همچنین مواردی مانند ثبت اظهارنامه ثبت شرکتها در این سامانه به کاربران ارائه می شود.

تنها با چند کلیک و بارگزاری اطلاعات درخواستی می توانند درخواست خود را اجرایی کنند بدین صورت دیگر نیازی به مراجعه به ادارات مربوطه برای پیشبرد امور حقوقی و ثبتی نخواهد بود.

از کاربردی ترین خدمات ثبت اینترنتی در این سایت، امکان ثبت شرکت در انواع مختلف قانونی بوده که اشخاص حقیقی می توانند ثبت نام شرکت تعاونی خود را بنابه درخواست موسسین به اجرا رسانند. از این رو در صورت داشتن شروط قانونی ثبت شرکتها می توان با مراجعه به این سایت مراحل ثبت انواع تعاونی ها را کاملاً غیرحضوری به سرانجام رسانند.

ثبت شرکت تعاونی چقدر طول می کشد؟

در زمان انجام پروسه ثبت شرکت تعاون در صورتی که هر کدام از اعضا به نحوه ثبت شرکت معترض باشند باید تا 2 روز به صورت کتبی اعتراض خود را به اداره تعاون ارائه کنند.

اداره تعاون موظف است که تا 3روز بعد از دریافت درخواست رسیدگی های مربوطه را انجام دهد. با بررسی های مدارک ارسالی در این سازمان مراجع ثبت شرکت را تا 5 روز مطلع کرده و مدارک لازم را به اداره ثبت شرکتها ارسال می کنند.

با پیمودن زمان مورد انتظار برای ثبت شرکت در اداره ثبت آگهی تاسیس شرکت در صورت تایید حکم درج می گیرد. اداره تعاون با دریافت آگهی مرتبط برای ثبت اساسنامه شرکت تعاونی اقدام به صدور پروانه تاسیس تعاونی می کند.

اقداماتی مانند حسابرسی شرکت و پیگیری های مرتبط با شکایات بر عهده اداره تعاون است که شرکت های تعاونی تا حداقل 3 هفته کاری زمان نیاز دارند تا روند ثبت شرکت تعاونی را پیگیری کنند.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت تعاونی

برای ثبت شرکتها هزینه های متفاوتی تعیین شده که بر اساس نوع شرکت نیاز به پرداخت آن دارید. حال ما ریز به ریز هزینه های ثبت شرکت تعاونی را به شما بازگو می کنیم.

سرمایه برای ثبت شرکتهای تعاونی حداقل 100هزار تومان است که در ابتدای اقدام به ثبت باید 1/3 آن توسط موسسین تامین شود. تمامی هزینه های پرداختی به حساب های دولتی پرداخت می شود و مواردی مانند هزینه پست مدارک و درج آگهی در روزنامه با تعرفه ای مشخص در سامانه اداره ثبت شرکت ها درج شده.

در صورت داشتن وکیل حقوقی بر میزان هزینه ثبت شرکت اضافه می شود. شما عزیزان در صورت تماس با مجتمع حقوقی پایش ثبت و مقایسه تعرفه های ثبت شرکت در این موسسات به نسبت دیگر موسسات حقوقی از منصفانه ترین قیمت ها اطلاع کسب می کنید و با دقت بر رزومه موفق ثبتی و حقوقی این گروه ثبتی، می توانید تصمیم بگیرید که پروژه های حقوقی خود را به وکلای متخصص این مجموعه بسپارید و از مشاوره رایگان بهره ببرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  62  =  64