ثبت طرح صنعتی – چطور طرح صنعتی ثبت کنم؟

ثبت طرح صنعتی

در سال های اخیر بحث ثبت طرح صنعتی بسیار مطرح شده که می توان با استفاده از آن ایده ای را که در سر دارید محقق کنید، در متن زیر به صورت دقیق راهکار ثبت طرح صنعتی را برای شما بازگو می کنیم تا در کم ترین زمان مسیر قانونی ثبت طرح صنعتی را بپیمایید. با ما همراه باشید.

طرح صنعتی چیست

طرح صنعتی شامل ویژگی های ظاهری یک محصول صنعتی بوده که می توان آن را در صنایع استفاده کرد، می توان اینطور استدلال کرد که ثبت طرح صنعتی در واقع انجام امور با تشریفات مختص اداره مالکیت معنوی است.

برای اقدام به ثبت طرح متقاضیان با مراجعه به سامانه ثبت طرح، اظهارنامه های تعبیه شده را پر کرده و آن را برای بررسی و استعلامات لازم در دست اقدام قرار دهند، با ارائه طرح صنعتی از متفاوت بودن طرح ارائه شده با طرح های از قبل ثبت شده اطمینان کسب می کنید. 

بهتر است بدانید از نظر قانون‌، هر نوع ترکیب مشمول خطوط یا رنگ ها و هرگونه اشکال به صورت سه ‌بعدی با خطوط‌، رنگ ها و یا بدون آن‌، به‌ حالتی که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی را تغییر دهد، طرح صنعتی نام می گیرد.

ثبت طرح صنعتی

هر زمان که تولیدکننده ای یک محصول را تولید می کند و اقدام به عرضه آن در بازار می کند در صورت استقبال مشتریان و مصرف کنندگان از آن محصول به قطع یقین سرو کار رقبا به تولید محصول مشابه باز می شود، این خود باید در حیطه کاری افراد قرارگیرد تا طرح صنعتی خود را قبل از ثبت دیگر رقبا انجام دهند تا جلوی سواستفاده های آتی گرفته شود.

تولیدکنندگان با ثبت طرح صنعتی و پرداخت هزینه های مرتبط با آن باعث فروش خواهد شد، در حالت کلی می توان اینگونه تعبیر کرد که طرح صنعتی دارایی شرکت و اشخاص به حساب می آید زیرا با جلوگیری از سواستفاده افراد آن را منحصراً ارائه خواهید کرد، پس از ثبت طرح صنعتی این امکان وجود دارد که آن را به افراد دیگر واگذار کرد، همچنین با ثبت طرح می توان در بنیاد نخبگان و نیز ثبت شرکتها دانش بنیان استفاده کرد.

طرح صنعتی چیست

سامانه ثبت طرح صنعتی

برای ثبت طرح صنعتی باید به سامانه تخصیص یافته برای ثبت طرح صنعتی به آدرس http://iripo.ssaa.ir بخش ثبت طرح صنعتی پس از ثبت نام و احراز هویت که در بخش ثبت نام با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور انجام می شود آغاز می شود.

در صورتی که از قبل در این سامانه وارد نکرده اید و اطلاعات مندرج ندارید باید در قسمت بالای صفحه سایت سمت چپ ثبت نام متقاضی جدید را وارد کنید و بنابه اطلاعات خواسته شده اقدام به ورود و ثبت نام کنید.

بایدها و نبایدهای طرح صنعتی

  • یک طرح برای ثبت شدن باید دارای مشخصه هایی جدید باشد اگر اصیل و جدید نباشد و مشابهات از قبل ثبت شده داشته باشد امکان ثبت ندارند.
  • طرح های صنعتی که در آنها از نمادهای رسمی استفاده شده باشد قابل ثبت نیست.
  • طرح های دارای تداخل با نظم عمومی و شرع اسلام ثبت نمی شوند.
  • ارائه طرح صنعتی که تنها عملکرد فنی محصول را شامل شود را نمی توان ثبت کرد.

طرح های صنعتی بر اساس ماده 21 قانون شامل طرحی می باشند که قبل از ارائه اظهارنامه آن و یا قبل از ادعای تقدم در بازار هیچ مشابهتی نداشته باشد. در حالت کلی طرح صنعتی زمانی اصیل به حساب می آید که تقلیدی از طرح های دیگر نباشد، این بدین معناست که کاربران با دیدن آن بتوانند تمایز با دیگر محصولات را بیابند.

شرایط ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی در ایران باید بر اساس اصول و قواعد اداره مالکیت صنعتی انجام گیرد، این شروط مشمول موارد زیر است که به آن ها می پردازیم.

  • طرح صنعتی را باید به شخصه و یا توسط وکیل ثبت طرح ارائه کنید، در صورت واگذاری به وکیل باید مدارک وی ارائه شود.
  • در زمان تسلیم درخواست ثبت طرح صنعتی باید اظهارنامه رامسترد کنید.
  • در صورت رد درخواست شما می توانید اعتراض خود را برای بررسی دوباره به اداره مالکیت صنعتی ارسال کنید.
  • اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند درخواست خود را بر اساس قوانین به اداره مالکیت ارسال کنند.
  • از مهم ترین شروط ثبت طرح صنعتی اصیل بودن و عدم انتشار و تکراری بودن طرح در هیچ کدام از کشورهای دنیااست.

مشخصات گرافیکی طرح صنعتی

  • تصاویر ارسالی باید A4 باشد.
  • حداکثر حجم تصاویر باید 500کیلوبایت و رنگی باشد.
  • اسکن تصاویر باید عمودی باشد.
  • تصاویر باید با زمینه ای قابل رویت ارائه شود.
  • پسوند فایل های ارسالی باید jpg  باشد.

مدارک ثبت طرح صنعتی

مدارک ثبت طرح صنعتی

  • تسلیم مدارک هویتی مانند کپی برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی شخص متقاضی ثبت طرح صنعتی
  • درخواست کتبی ثبت طرح با ذکر نام طراح در صورت تمایل به عدم درج نام طراح، کتباً اعلام شود.
  • طرح های سه بعدی باید 5 نمونه از شکل گرافیکی و 5 نمونه ترسیم شده آن ارائه شود.
  • اگر طرح ارائه شده دو بعدی باشد، باید 5 نمونه از طرح گرافیکی و 5 نمونه رسم شده از طرح ارائه شود.
  • تسلیم مدارک مرتبط با حق تقدم و ارائه اظهارنامه تا حداکثر 15 روز
  • ارائه فیش های پرداختی مرتبط با هزینه های اظهارنامه به جهت ثبت طرح صنعتی
  • ارائه توصیف نامه طرح صنعتی
  • شماره همراه به نام شخص متقاضی
  • آدرس و کد پستی متقاضی ثبت طرح
  • در صورت شرکتی بودن مالک طرح ارائه آگهی تاسیس و رونوشت مدارک هویتی مدیر عامل

نحوه ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی روشی تخصصی دارد که داشتن مهارت لازم امری مهم برای ثبت به حساب می آید و نقش مهمی را ایفا می کند،  از این رو با پیمودن گام های ثبت طرح صنعتی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم به بهترین روش می توانید ثبت طرح صنعتی را به اتمام رسانید.

  1. با تهیه مدارک فوق برای ثبت طرح صنعتی ابتدایی ترین امر ثبت طرح صنعتی را انجام می دهید.
  2. پس از گام قبلی با ورود به سامانه مالکیت صنعتی و ثبت نام در آن تصاویر نمونه طرح را بارگزاری می کنید.
  3. در گام بعدی تمامی ضمائم مرتبط با اظهارنامه طرح را ارسال کرده و برای اطمینان از بارگزاری صحیح مدارک آن را بازبینی می کنید.
  4. با بارگزاری اطلاعات و مدارک مرتبط با طرح اقدام به پرداخت هزینه ثبت اظهارنامه کرده و پرداخت را در سامانه انجام دهید.
  5. در پرداخت هزینه ها دقت کنید زیرا مبلغ پرداختی قابل استرداد نیست.
  6. پس از اقدامات فوق الذکر برای طرح صنعتی شما شماره اظهارنامه ارائه می شود
  7. در صورت تایید درخواست از سوی اداره مالکیت معنوی از طریق شماره همراه و ایمیل متقاضی به وی اطلاع داده می شود.پس از تایید درخواست متقاضی تا 1ماه مهلت دارد هزینه های مربوطه را در ادارات پرداخت کند. در صورت دیرکرد پرداخت هزینه ها درخواست شما رد و باعث دوباره کاری در انجام امور می شود.
  8. در صورت پرداخت هزینه های مربوطه طرح شما در روزنامه رسمی کشور چاپ خواهد  شد.
  9. در انتها نیز آگهی را به اداره ثبت مالکیت معنوی ارسال می کنید.

بهتر است بدانید می توانید صفر تا صد امور ثبتی و حقوقی در زمینه طرح صنعتی را از طریق مشاوره حقوقی وکلای حرفه ای پایش ثبت پیش ببرید و خیال خود را از بابت انجام به موقع و تخصصی امور آسوده سازید.

حقوق و مزایای پس از ثبت طرح صنعتی

  • ثبت یک طرح صنعتی دارای مزیت بسیاری برای دارنده آن است که مهم ترین آنها حفاظت از کسب و کارتان است. مزیت های مهم طرح را در ادامه خواهید خواهند.
  • با تهیه طرح صنعتی خود را در قالب مالک معرفی کرده و به صورت قانونی و انحصاری جلوی سواستفاده از طرح را توسط اشخاص می گیرید.
  • با امکان ثبت طرح صنعتی تمامی کسب و کارها را تشویق به فعالیت صادقانه خواهید کرد. در نتیجه باعث بالا رفتن کیفیت محصولات می شوید.
  • طرح صنعتی باعث بالا رفتن سطح کیفی و پرستیژ کاری می شود که اعتباری بیش از پیش به کسب و کارتان اعطا می کند، این را بدانید که یک طرح صنعتی حکم دارایی شرکت و شخص است و موفقیت در طراحی دقیق و ثبت تخصصی آن ارزش حرفه شما را افزایش می دهد.
  • با ثبت طرح صنعتی مختص به خود از زحمات خود حفاظت کرده و با کار کردن بر روی طراحی بسته بندی محصولتان کیفیت را بالا خواهید برد.
    یکی از مزیت های خوب داشتن طرح صنعتی جلوگیری از تولید یا واردات کالاهایی است که از طرح شما تقلید کرده اند.

مدت زمان ثبت طرح صنعتی

طرح صنعتی در زمان حدودی 30روز تا  90 روز ثبت می شود و هرچه افرادی که قبل از شما درخواست ثبت طرح صنعتی را ارسال کرده اند کمتر باشد و به اصطلاح آمیانه در صف انتظار هستند کمتر باشد نوبت ثبت طرح صنعتی نیز تقلیل می شود.

در صورت تمایل به ثبت طرح صنعتی تنها کافی است با کارشناسان حقوقی پایش در تماس باشید و در کمترین زمان طرحتان را به ثبت رسانید.

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  36  =  46