به روزترین قوانین ثبت اختراع در ایران

ثبت اختراع در ایران

یک اختراع زمانی قابلیت ثبت دارد که مبتکرانه باشد و به منظور کاربرد در صنایع ارائه شود، ابتکار در ثبت اختراع بدان معنی است که در صنعت مشابهی از آن وجود نداشته باشد. در حالت کلی بر اساس قوانین باید گفت اختراعی قابل ثبت است که بتوان آن را در یکی از رشته های صنعتی تولید کرده و کاربرد داشته باشد، منظور از صنعت در  حالت کلی مواردی مانند کشاورزی، خدمات و تولید است که به صورت مجزا باید به هرکدام پرداخت. در متن زیر نکات تخصصی برای ثبت اختراع آسان را به شما ارائه خواهیم کرد.

اختراع چیست؟

اختراع یک ابداع است که با تولید یک وسیله، روش یا ترکیب فرآیندی منحصربه فرد به صورت نوظهورو جدید پدیدار می شود. فرآیند ایجاد یک اختراع، می تواند به صورت مهندسی و باتوسعه محصول انجام شود. یک اختراع می‌تواند یک ایده جدید در یک محصول یا فرآیندی اجرایی به صورت جدید برای ایجاد یک وسیله تازه باشد. از این رو هرچه سریعتر آن را ثبت کنید به نفعتان است و می توانید خود را مالک آن کنید و از تسهیلات معوقه آن استفاده کنید.

بایدها و نبایدهای ثبت اختراع

در زمان ثبت اختراع باید موضوعاتی را درنظر داشت تا با مشکل مواجه نشوید این نبایدهای اعمالی در ثبت اختراع شامل موارد زیر است:

  • تمامی کشفیات و نظریه های علمی قابل ثبت نیستند.
  • روش هایی که برای درمان بیماری ها بکار گرفته می شود را نمی توان ثبت کرد.
  • هر آنچه که از پیش به ثبت رسیده ثبت نخواهد شد.
  • موارد خلاف شرع در ثبت اختراع جایی ندارند.

اختراع چیست؟

اختراع قابل ثبت

اختراعات در سال های اخیر باعث پیشرفت در صنعت و جوامع شده که یک مخترع در واقع با اطلاعات و معلومات علمی که دارد موفق به پیشنهاد یک راهکار و ابزاری نو شده که می توان آن را تولید و به بازار تقاضا عرضه کرد. یک اختراع را زمانی می توان مبتکرانه دانست که با علم نوین ابزاری جدید را پدید آورد.

اگر اختراع را نتوان به صورت جنبه عمومی به جامعه فهماند و در کل از فهم عموم به خارج باشد انحصاری به حساب می آید و در غیر این حالت هر شخصی می تواند آن را تولید کند پس اینجاست که نیاز ثبت اختراع برای اولین بار به میان می آید زیرا پس از ثبت ، مخترع مالک بی قید و شرط اختراع است.

یک اختراع ارائه شده باید جدید باشد و از قبل در اداره مالکیت به ثبت نرسیده باشد، این اختراعات چه در صنعت و چه در عرصه های بین المللی نباید مشابهی داشته باشد که این مورد را می توانید از طریق استعلام اختراع پی برد.

این را در نظر بگیرید که اختراع باید نوآورانه و ابتکاری باشد و محصول مشابهی از آن وجود نداشته باشد.

اختراع ارائه شده باید دارای کاربرد باشد و منفعتی را برای مخترع و تولیدکننده به همراه داشته باشد. این منطقی نیست که تولید محصولی را در دست اقدام قرارداد که هیچ سودی برای شخص ندارد علاوه بر مشکلات اقتصادی از منظر عقلانی نیز کاری بی فایده است.

در کل توجه به موارد بازگو شده در زمینه ثبت اختراع باعث می شود برای سپری کردن مراحل ثبت اختراعتان با مشکل مواجه نشده و با توجه به لزوم استعلامات قبل از ثبت زمان ثبت اختراع با ارزش را تحلیل دهید.

ثبت اختراع

یک شخص زمانی که یک ابزاری جدید را کشف می کند که با آن این امکان ایجاد می شود که در امور صنعتی پیشرفت کرد و امور در آسانترین روش انجام شود مخترع نامیده می شود، حق انحصاری که برای اختراع در نظر گرفته می شود نتیجه سالها زحمت و فعالیت مخترع است که با ثبت در اداره مالکیت معنوی می توان وجهه قانونی به تولید و عرضه آن در بازار فراهم کرد.

یک نکته ای که باید در ثبت اخترع در نظر داشت مقرون به صرفه بودن تولید آن است که با نمونه های کمی مشابه در بازار منافاتی نداشته باشند و برای تولید کننده بیارزد که در حجم وسیع آن را تولید کند.

روش های ثبت اختراع

اختراعات را می توان به دو روش به ثبت رساند که شامل: روش اعلامی و روش تحقیقی است که برای درک بهتر تفاوت این دو روش ما در ادامه به آنها می پردازیم همراه با ما باشید.

روش اعلامی ثبت اختراع

در ابتدا به تشریح روش اعلامی ثبت اختراع می پردازیم که روشی برای ملاک قراردادن ادعاهای مالک اختراع است، حال برای درک بهتر این روش باید فرض کنیم اعلام اختراع مخترع نادرست است و از قبل ثبت نشده، در این حالت بر طبق ماده 36 ثبت اختراعات سند اختراع هیچ اعتباری ندارد و نمی توان ادعایی بر مبنای دید بودن و امکان مالک بودن را قید کرد و مخترع بودن شخص ملقی شده و نمی توان وی را مخترع دانست، این روش با اعلام مخترع انجام شده از این رو روش اعلامی نام می گیرد.

در ایران روش اعلامی که مخترع با ارائه مدارک مرتبط با اختراع خود در اداره مالکیت اقدام به ثبت می کند مرسوم بوده که این در صورتی باید انجام شود که سابقه ثبت از سوی مخترع وجود نداشته باشد.

مسئولیت ارائه سند ثبت اختراع بر عهده اداره مالکیت صنعتی است اما این بدین معنی نیست که اداره مسئول در راستی ادعاهای مخترع باشد و مخترع باید مسئولیت را بر عهده گیرد و اداره تنها کارشناس موضوع است.

روش تحقیقی ثبت اختراع

در روش دوم که روش تحقیق نام دارد در بعضی از کشورها کاربرد دارد که صحت ادعای مخترع بررسی می شود و این کار در محیط آزمایشکاهی به همراه امکانات ویژه انجام می شود که در پروسه زمانی ثبت اختراع تاثیر می گذارد.

در زمینه ماهیت اختراع در این روش به صورت محرمانه اقدام می شود و در صورت صحت اطلاعات و ادعاهای مخترع تدابیر ثبت اختراع اتخاذ می شود و در غیر این حالت اختراع به ثبت نخواهد رسید.

کاربرد روش تحقیقی ثبت اختراع معمولاً در زمینه هایی مانند دارو احساس می شود زیرا با پدید آمدن نو ظهور دارو نمی توان بی قید و شرط ان را پذیرفت و نیاز به تحقیق است. قبل از اقدام به ثبت اختراع در هر کشوری باید قوانین آنجا را دانست.

مدارک ثبت اختراع

مدارک ثبت اختراع

برای ثبت اختراع باید مدارک لازم را به ادارات مربوطه ارائه کرد تا با بازبینی ادعای مخترع تاییدیه یا رد اختراع انجام شود، این مدارک شامل موارد زیر است که باید توسط مخترع یا وکیل وی گردآوری شود.

  • ارائه رونوشت از شماسنامه و کارت ملی متقاضی
  • ارائه ادعانامه اختراع
  • ارائه توصیف نامه اختراع
  • ارائه نقشه های فنی از اختراع
  • در صورت ثبت اختراع شرکتی ارائه آگهی تاسیس و اظهارنامه به همراه کپی شناسنامه مدیر عامل الزامی است
  • در صورت تمایل به عدم درج نام مخترع باید درخواست کتبی ارسال شود
  • رسید هزینه های پرداختی
  • شماره همراه به نام متقاضی به همراه یک ایمبل
  • درج ادرس و کدپستی متقاضی

روند ثبت اختراع

پس از تدارک مدارک لازم برای ثبت اختراع در ایران باید اقدامات استعلامی و ثبتی در اداره مالکیت صنعتی توسط متقاضی انجام شود که در ادامه به هر کدام از گام های مرتبط با ثبت اختراع می پردازیم.

  1. ابتدای امر باید به سامانه اداره مالکیت صنعتی مراجعه کنید. البته در این سامانه علاوه بر ثبت اختراع می توانید استعلام اختراع را قبل از ثبت انجام دهید.
  2. در بالای صفحه اصلی گزینه ورود اعضا را کلیک کرده و با درج شناسه و رمز عبور وارد داشبورد کاری خود شوید.
  3. در منوی سمت راست گزینه اظهارنامه ثبت اختراع را روی اختراع جدید بگذارید.
  4. سپس در صفحه باز شده با ثبت اطلاعات متقاض و یا وکیل وی می توانید اولین گام ها را با تدبیر و تخصص انجام دهید.
  5. با ثبت ضمایم و بارگزاری مدارک مرتبط در این گام اقدام به آپلود می کنید.
  6. در انتهای امر نیز با پرداخت هزینه های ثبت اختراع در خواستتان را مبنی بر ثبت اختراع ثبت کرده و در سامانه رسید دریافت کنید.
  7. در صورت ثبت اظهارنامه ثبت اختراع صحیح ، کد رهگیری توسط سامانه مالکیت برای شما به شماره همراهتان ارسال می شود که برای پیگیری های بعدی ارائه آن الزامی است.

بهتر است بدانید پس از سپری کردن مراحل فوق اختراع شما در صف بازرسی قرار می گیرد و با ثبت آن حق مالکیت برای شما ارسال می شود و دیگر امکان سو استفاده افراد را کاهش می دهد. در صورت سو استفاده از اختراع شما توسط اشخاص می توانید در مراجع قضایی با داشتن شماره ثنا اقدام به شکایت از خاطی کنید.

راز موفقیت در ثبت اختراع

یکی از رازهای موفقیت در ثبت اختراع را می توان بدون شک مراجعه به شرکت ثبت اختراع دانست زیرا این شرکتها به دلیل حجم زیادی از مشتریان در زمینه ثبت اختراع دارای تجربه کافی بوده که می توان از راهنمایی ها و تجاربشان در مسیر ثبت اختراع بهره برد.

یکی از شرکتهایی که دارای سال ها تجربه در این زمینه است موسسه ثبت پایش است که در تمامی امور ثبت اختراعات مشتریان شرکت با موفقیت حاضر شده که خود باعث پیروزی مخترعین در به ثبت رساندن اختراع خود شده اند.

پس شما نیز اگر می خواهید اختراعتان را بدون تشویش و نگرانی ثبت کنید با مشاوران و وکلای حقوقی پایش در تماس باشید و تنها در یک جلسه کاری هدفتان را پیش ببرید.

ثبت اختراع و معافیت سربازی

خدمت مقدس سربازی در ایران از 18 سالگی پسران امری اجباری به حساب می آید حال در این بین مخترعین و نخبگانی نیز وجود دارند که خدمت سربازی برای آن ها می تواند با ثبت اختراعشان و ثبت در بنیاد نخبگان باعث سوق دادن آن ها به سمت بهره وری از اختراع در آید حال می بینیم که اگر یک اختراع به ثبت رسد می تواند هم برای دارنده آن و نیز آحاد جامعه سودآور باشد. پس در صورت تمایل به کسری و معافیت در سربازی هستید می توانید از این ویژگی بهره ببرید و خیال خود را اسوده سازید که می توانید در قالب مخترع در جامعه شناخته شوید.

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1  +  6  =