مهمترین تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند در چیست؟

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

ثبت شرکت و ثبت برند دارای تفاوت های بسیاری هستند که می توان آن ها را ذکر کرد اما هر دو آن ها راهکاری برای قانونی انجام دادن و تولید محصولات خواهند بود شما با دانستن تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند می توانید آن ها را برای مقصود خود به اجرا درآورید و از مزایای ویژه آن ها بهره ببرید.

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

ثبت شرکت و ثبت برند (علامت تجاری) دو فرآیند مجزا با اهدافی متفاوت هستند که هر یک برای صاحبان کسب و کار از اهمیت بالایی برخوردارند. درک تمایز این دو مفهوم، به شما کمک می‌کند تا نیازهای قانونی خود را به درستی شناسایی کرده و اقدامات لازم را انجام دهید.

ثبت شرکت به معنای قانونی شدن فعالیت‌های اقتصادی و شراکت اشخاص است. این امر مزایای متعددی از جمله امکان اخذ وام از بانک، شرکت در مزایده‌ ها و مناقصه‌ ها، استفاده از معافیت‌ های مالیاتی و بهره‌ مندی از اعتبار بیشتر در بازار را برای صاحبان کسب و کار به ارمغان می‌آورد.

در مقابل، ثبت برند (علامت تجاری) برای حفاظت از نام و نشان تجاری کالا یا خدماتی است که توسط اشخاص حقیقی (مانند تولیدکنندگان کوچک) یا اشخاص حقوقی (مانند شرکت‌ ها و کارخانه‌ ها) ارائه می‌شود. ثبت برند به صاحب آن انحصار استفاده از نام و نشان تجاری خود را در یک یا چند طبقه‌ی خاص اعطا می‌کند و از سواستفاده دیگران از آن جلوگیری می‌کند.

ثبت شرکت الزاماً به معنای ثبت برند نیست و برای ارائه محصول یا خدمتی به بازار، نیاز به ثبت هر دو مورد وجود دارد. هر کدام از ثبت شرکت و ثبت برند فرآیند خاص خود را با مدارک و مراحل مجزا دارند. برای انجام هر یک از این فرآیندها می‌توانید از مشاوره متخصصان حقوقی در زمینه مالکیت فکری و ثبت شرکت بهره‌مند شوید.

مهمترین تفاوتی که ثبت شرکت با ثبت برند دارد چیست؟

برای درک بهتر تفاوتبین ثبت شرکت و ثبت برند می پردازیم به نوع عملکرد و ویژگی های هرکدام از دو ثبت که کاملاً با آن ها آشنا شویم و بتوانیم آن ها را از یکدیگر تمییز دهیم . ابتدا از مرجع ثبت شرکت و ثبت برند شروع می کنیم که به صورت مشهودی با یکدیگر تفاوت دارند و باید هر کدام را برای ثبت در اداره مربوطه به اجرا درآورد.

مرجع ثبت شرکت‌ها، اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری است که با نام اداره ثبت شرکت ها نیز شناخته می شود. اما مرجع ثبت برند، اداره مالکیت معنوی است که مسئول در ثبت علامت تجاری یا همان برند است.

تعیین نام در ثبت شرکت و ثبت برند نیز متفاوت بوده که برای اجرای امور باید بدانید که نام شرکت معیاری است برای معرفی فعالیت‌های آن مجموعه در صورتی که نام برند در کل معرف محصول یا خدمات آن مجموعه است که می تواند جزو خدمات آن ها به افراد باشد.
تعداد نام‌ها:

بحث دیگری که در زمره تفاوت های برند و شرکت قرار می گیرد بحث تعداد شرکا برای به ثبت رساندن آن ها است. اگر در این زمینه کمی جستجو کنید متوجه می شوید که در تعدد شرکا برای ثبت شرکت، حداقل دو شریک لازم است که آن هم بسته به نوع شرکتی که انتخاب مکی شود متفاوت است. ولی در ثبت برند، امکان ثبت برند به نام یک شخص نیز وجود دارد.

مزایای ثبتی در زما ثبت شرکت و ثبت برند نیز جزو مواردی است که می توان آن ها را از یکدیگر تمایز داد به صورتی که در زمان اقدام به ثبت شرکت، امکان شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌ها، دریافت وام‌های دولتی ایجاد می شود اما در زمان ثبت برند، جنبه تبلیغاتی، حفاظت از نام و نشان تجاری جزو ملاک‌های اصلی ایجاد شدن آن خواهد بود.

سرمایه اولیه برای ثبت شرکت و برند بدین صورت است که در ثبت شرکت، نیاز به سرمایه اولیه خواهید داشت اما در هنگام ثبت برند، نیازی نیست که حتماً سرمایه اولیه داشته باشید.

مدارک و مراحل ثبت شرکت و برند نیز دارای تفاوت با یکدیگر هستند به صورتی که در ثبت شرکت ملزم به ارائه مدارک اختصاصی و پیمودن مراحل پیچیده‌ تری دارید اما برای ثبت برند، مدارک و مراحل ساده‌ تری را باید بپیمایید.

اعتباری که ثبت شرکت برای افراد به ارمغان می آورد می توان نامحدود در نظر گرفته شود و تا سال ها به نام افراد باشد اما در مورد ثبت برند این ماهیت را ندارد و تا 10 سال اعتبار را شامل مالک آن می کند و بعد از زمان مقرر نیاز به تمدید دارد.

آگهی که برای ثبت در روزنامه رسمی اقدام بهثبت شرکت و ثبت برند نیاز است نیز دارای تفاوت هستند به گونه ای که در مورد ثبت شرکت تنها یک آگهی در روزنامه رسمی منتشر می شود و در ثبت برند، دو آگهی مجزا در روزنامه رسمی در زمان های متفاوت و با بررسی های ثبتی انجام می شود.

زمان ثبت برای دو اقدام دارای تفاوت است و به صورت تقریبی این زمان برای ثبت شرکت، حدود یک هفته و برای ثبت برند، حدود 2 ماه خواهد بود که بسته به مجری ثبتی شما این زمان می تواند متغییر شود.

تفاوت‌ های مالیاتی در ثبت شرکت و ثبت برند

ثبت برند هیچ‌گونه مالیاتی به دنبال ندارد.در واقع شرکت‌ ها باید درصدی از سود سالیانه خود را به اداره مالیات بپردازند. هرشرکت‌ موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیات هستند. این مورد در صورتی امکانپذیر است که پس از ثبت برند، نیازی به اقدامات مالیاتی نیست و اما در شرکت‌ها باید ظرف مدت دو ماه پس از ثبت، پرونده مالیاتی تشکیل داده شود. در حالت کلی در ثبت شرکت باید گفت که شرکت مشمول مالیات بر اساس سود سالیانه است که باید آن را به اداره مالیات پرداخت کند اما در ثبت برند در کل معاف از مالیات است.

درک تفاوت‌ های بین ثبت شرکت و ثبت برند، به شما کمک می‌کند تا نیازهای قانونی خود را به درستی شناسایی کرده و اقدامات لازم را انجام دهید. برای هر یک از این فرآیندها می‌توانید از مشاوره متخصصان حقوقی در زمینه مالکیت معنوی و ثبت شرکت بهره‌ مند شوید. ثبت هر دو مورد برای ارائه محصول یا خدمتی که نیازمند دریافت هرکدام از مجوزها است تا عرضه به بازار شود موضوعی الزامی است. بدون ثبت برند می توانید شرکت را ثبت کنید و همینطور بدون ثبت شرکت نیز می توانید برند را حتی تک نفره به ثبت رسانید پس نیازی نیست این دو را با هم اشتباه بگیرید. مجتمع ثبت پایش در تمامی مسیر راهنمای شما هستند و می توانید بسته به نیازتان مشاوره تخصصی بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3  +  1  =