ثبت موسسه حقوقی | راهنمای تخصصی شرایط و مدارک ثبت موسسه

ثبت موسسه حقوقی

ثبت موسسات در واقع همیشه یکی از دغدغه های اصلی مشاوران حقوقی و حقوقدانان بوده که نمیدانند برای ثبت موسسه حقوقی خود باید از کجا شروع کنند، از این رو ما در متن پیش رو در مورد موسسه حقوقی که جزو موسسات غیرتجاری به حساب می آیند نکات کاربردی ارائه می کنیم که به طور یقین نیاز شما را به اخذ مشاوره برطرف می کند. تنها نیاز است چند دقیقه زمان خود را به مطالعه متن زیر بسپارید و حجم زیادی از اطلاعات را در زمان کم دریافت کنید.

موسسات حقوقی

اکثریت به اتفاق فعالیت این موسسات در زمینه هایی مانند حقوقی و قوانین مندرج در حقوق کشوری است و به جهت ارائه خدمات به قشری از جامعه که نیاز به خدمات مشاوره ای و اجرایی حقوقی دارند زیر نظر کانون وکلای دادگستری اعمال می شوند.

در زمینه ثبت موسسه باید مواردی مانند چرایی ثبت این موسسات و اهمیت ثبت موسسه حقوقی را بدانید و سپس اقدام به اجرایی شدن آن کنید. در ادامه برای روشن شدن امر ثبت موسسه حقوقی برای شما راهنمایی متخصص خواهیم بود تا بتوانید مدارک و شروط مرتبط با امور ثبتی را به اجرا رسانید.

فواید ثبت موسسه حقوقی در چیست؟

بر اساس قوانین تجارت موسسات، همه موسسات ملزم به ثبت در اداره ثبت شرکت ها هستند. در صورتی که یک موسسه به ثبت نرسد، شرکا جزو شرکای ضامن به حساب خواهند آمد و با مدنظر قراردادن ماده 2، جریمه هایی نقدی برای مدیران موسسات از سوی دادستان قانونی اعمال می شود و در نهایت منجربه انحلال موسسه و کسب و کار می شود.

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد در صورت عدم ثبت موسسه خود در اداره ثبت به راحتی خود را در معرض تهدید دیگران از نام و شهرتتان قراردادید.

پس اینجاست که از اهمیت ثبت موسسه حقوقی با خبر می شوید زیرا با ثبت آن در اداره ثبت شرکتها در واقع مالک آن حرفه می شوید و دیگر نمی توان در معرض حمله سواستفاده گران قرار گیرید و به راحتی می توانید از حقوق خود دفاع کنید.

موسسات حقوقی

ثبت موسسه حقوقی و داوری

برای ثبت موسسه حقوقی باید بدانید موسسات به دونوع انتفاعی و غیرانتفاعی طبقه بندی می شوند که برای ثبت آن ها باید به صورت مجزا اقدامات ویژه ای را اجرا کرد. موسسات انتفاعی مقصودی برای جذب پول در ازای خدمات را شامل می شوند و از سویی دیگر موسسات غیرانتفاعی برای خدمات رسانی هزینه ای را دریافت نمی کنند.

به منظور ثبت موسسه حقوقی باید مدارک لازمه را تدارک دیده و به اداره ثبت شرکتها ارسال کنید. در ادامه مدارک لازم برای ثبت موسسات حقوقی را بازگو می کنیم تا راهنمای شما باشد.

مدارک لازم برای ثبت موسسه حقوقی

  • تدارک دو برگه از اساسنامه موسسه
  • تهیه دو برگه از شرکتنامه
  • تسلیم دو نسخه از صورتجلسه مجمع موسس تایید شده
  • ارائه مدارک شناسایی ازجمله شناسنامه و کارت ملی متقاضیان ثبت
  • رونوشت برابر با اصل مدارک شناسایی تمامی شرکای ثبت موسسه
  • ارائه گواهی تایید اساسنامه و درج آگهی آن در روزنامه کثیرالانتشار
  • تسلیم اصل کارت معافیت خدمت یا کارت پایان خدمت سربازی برای شرکای آقای موسسه
  • تسلیم اقرارنامه برای متن صورتجلسه تاییدشده
  • ارائه مدارک دانشگاهی معتبر برای مشاورین و وکلای حقوقی
  • ارائه گواهی وکالت نامه در صورت واسپاری امور به کارشناسان ثبتی
  • تسلیم فیشهای پرداخت هزینه های ثبت موسسه

شرایط لازم برای ثبت موسسه حقوقی

در حالت کلی ثبت موسسات حقوقی دارای شروط خاصی است که باید به اجرا درآید تا بتوان آن را به ثبت رساند. در این خصوص در ادامه برخی از شروط اجبار در ثبت موسسه حقوقی را ارائه می کنیم تا راهنمای شما عزیزان باشد.

  • برای ثبت موسسه حقوقی باید پروانه تاسیس از سوی کانون وکلای دادگستری و یا قوه قضاییه دریافت شود.
  • تعدد اعضا در موسسات حقوقی تا حداقل 2 شخص است که باید در زمان شراکت شامل تمامی شروط قانونی ثبتی باشند.
  • سرمایه تاسیس موسسات حقوقی به صورت نقدی است و برابر با 100هزار تومان محاسبه می شود.
  •  اعضای موسسه باید تابعیت ایران را دارا باشند.
  • موسسه حقوقی می تواند تا یک ماه پس از تاریخ انتشار آگهی ثبت یک نسخه از گواهی ثبتی را به کانون وکلا ارسال کند.
  • اسامی تمامی وکلای همکار با موسسه پس از تایید کانون وکلا به اداره ثبت شرکتها ارسال می شود.
  • در زمان ثبت موسسه حقوقی باید به صورت صریح موضوع فعالیت را ذکر کنید.

شرایط اعضای تشکیل دهنده موسسه حقوقی

برای عضویت در موسسات حقوقی اعضا باید شروط زیر را دارا باشند و زمینه را برای اجرای شروط گردآوری کرده باشند.

  • ارائه پروانه وکالت تمدید شده
  • عدم داشتن عضویت در دیگر دفاتر وکالت و موسسه غیر
  • نداشتن سابقه کیفری و محکومیت انتظامی درجه 4 به بالا
  • عدم ارتکاب فساد و امور به دور از شان وکالت
  • در صورتی که یکی از موارد فوق مشمول حال وکیل شود وی را نمی توان به عضویت موسسه حقوقی وارد کرد و اعضا تا 30 روز زمان خواهند داشت که شخصی جدید را برگزینند.
  • به جهت ثبت موسسه حقوقی دریافت مجوز از کانون وکلا دادگستری و قوه قضاییه ضروری بوده و حداقل 3 عضو در موسسه باید این مجوز را در اختیار داشته باشند.
  • پروانه وکالت وکلا باید مرتبط با شهرستان محل تاسیس موسسه باشد.

شرایط لازم برای ثبت موسسه حقوقی

قانون جدید ثبت موسسه حقوقی

در بخشنامه جدید ثبت موسسه اینگونه ذکر شده که موسسه حقوقی با ارائه خدماتی به صورت وکالتی، جزو موسسات غیرتجاری به حساب می آیند و دارای شخصیتی مستقل از افراد است، موضوع فعالیت در این موسسات در زمینه وکالت دادگستری و خدمات مشاوره حقوقی می باشد، در این موسسات با معرفی وکیل یا وکلای دادگستری زمینه ساز انعقاد قرارداد با مشتریان خواهد بود.

موسسات حقوقی با حداقل 3وکیل که از کانون وکلای دادگستری مدرک دارند به ثبت می رسد. داشتن پروانه وکالت باید اولویت قرارگیرد و در صورت نیاز به تمدید اقدامات لازم انجام گیرد.

ثبت موسسه حقوقی با صدور مجوز قوه قضاییه رابطه مستقیم دارد. صدور جواز تاسیس موسسه حقوقی بر اساس صلاحیت سنجی های عمومی و علمی بر اساس ضوابط انجام می گیرد. با تعیین شرایط و ضوابط بر اساس ظرفیت پذیرش بر اساس نیازسنجی قضایی و تعداد پرونده ها انجام می شود.

خدمات موسسه حقوقی چیست؟

تمامی موسسات برای شروع به فعالیت باید موضوع فعالیت خود را تعیین کنند و توسط آن تمامی اهداف و اختیارات را مشخص کنند. برای واضح شدن موضوع فعالیت و خدمات رسانی موسسات می توان اینگونه بیان کرد که در صورت خارج شدن از موضوع فعالیت موسسه، اقدامی غیرقانونی را ثبت می کنید که از سوی مراجع مشمول جریمه می شوید.

موسسات حقوقی در زمینه های مختلفی خدمات ارائه می دهند که باید در زمینه فعالیت خود بهترین باشد تا بتواند مشتریان را به سمت حرفه و بازخورد اعمال خود جذب کند. در حالت کلی خدماتی که در موسسات حقوقی ارائه می شود شامل موارد زیر است:

  • انجام امور حقوقی مشتریان
  • رسیدگی به پرونده های کیفری
  • بررسی پرونده های اختلافات خانوادگی
  • ارائه مشاوره های حقوقی
  • انجام اعمالی مانند داوری و حل اختلافات

تفاوت اصلی موسسه حقوقی با دفاتر وکالت

شاید شما با نام موسسات حقوقی و دفاتر وکالت مواجه شده اید و با خود گفته باشید مگر این دو با یکدیگر تفاوتی دارند؟ باید بگوییم بله این دو تفاوت های عمده ای با یکدیگر دارند که با دانستن آن ها می توان به راحتی در انتخابتان بنابه درخواستتان بهترین را انتخاب کنید.

برای ثبت موسسه حقوقی نیاز به چند وکیل یا مشاور حقوقی دارید که با تعیین میزان حداقل 3نفری آنها باید به ثبت برسند. این در صورتی است که دفاتر وکالت را تنها با یک وکیل آن هم وکیل پایه یک دادگستری می توان فعال کرد.

برای راه اندازی یک موسسه حقوقی باید تمامی اعضا یا حداقل 3 نفر آن ها پروانه وکالت را در اختیار داشته باشند و امور حقوقی را به صورت احسنت بدانند.

با دانستن این موضوع می توان اینچنین نتیجه گرفت که به دلیل تعدد وکیل در موسسات حقوقی این امر دارای نفع برای موکلین خواهد بود زیرا شخص با مراجعه به این موسسات می تواند مشکلات حقوقی را با چندین وکیل مطرح کرده و در نتیجه مشاوره بهتری را دریافت می کند. در مقابل در دفاتر وکالت به دلیل یک نفره بودن شخص وکیل شاید گستره مشاوره انقدر زیاد به نسبت موسسات نباشد.

از موارد دیگر در زمینه تفاوت موسسات و دفاتر وکالت باید اینگونه گفت که ثبت موسسات حقوقی الزام است اما در زمینه دفتر وکالت به دلیل مستقل بودن آن این موضوع عملاً منتفی می شود و نیازی به ثبت در دفاتر شرکتها نخواهید داشت.

موسسات حقوقی که در زمینه مواردی غیر از وکالت و تنها در زمینه مشاوره حقوقی مثل مهاجرات، ثبت شرکت، سرمایه گذاری و روادید فعال هستند از ارائه خدمات وکالتی منع شده اند و در صورت ارائه خدمات بر طبق ماده23 و 24 محکوم می شوند.

در صورت تخلفات در موسسات حقوقی در همان استان دادگاه بدوی انتظامی تشکیل می شود و یک قاضی دادگستری و دو وکیل پیشنهادی کانون وکلا و با تایید رئیس کل دادگستری استان مسئول رسیدگی به تخلفات خواهد بود. در صورت اخذ رای موافق دو عضو که یکی از آن ها قاضی دادگستری باشد قابل اجرا است. البته این رای صادره قابل اعتراض نیز هست.

برای اطلاعات تکمیلی در خصوص قوانین کلی و ماهیتی ثبت موسسه حقوقی می توانید با کارشناسان و مشاوران حقوقی پایش در ارتباط باشید و تمامی سوالات خود را از آن ها بپرسید.

هزینه ثبت موسسه حقوقی چقدر است؟

برای ثبت موسسه به طور یقین نمی توان هزینه ای را در نظر گرفت و تنها می توان به صورت تقریبی برآورد را انجام داد. اگر نیاز دارید در زمینه تعرفه های ثبت موسسه حقوقی اطلاعات کسب کنید ما در مجتمع پایش ثبت راهنمای تخصصی در این زمینه خواهیم بود. اگر قصد برآورد هزینههای ثبتی هستید باید بدانید بیشترین هزینه مربوز به آگهی ثبت و تدارک مدارک و محل اصلی موسسه است و بقیه هزینه ها را می توان از طریق تخصص کارشناسان برآورد کرد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

40  +    =  50