صفر تا صد ثبت موسسه غیر تجاری

صفر تا صد ثبت موسسه غیر تجاری

ثبت موسسه به مانند ثبت شرکت دارای مراحل و شروط خاص به خود بوده که با رعایت آن ها می توان در کم ترین زمان فعالیت قانونی را شروع کرده و دیگر نگرانی از بابت دستیابی به اهدافتان نداشته باشید. در ادامه نکات تخصصی در این زمینه را برای تسهیل امور ثبت موسسه غیرتجاری شما ارائه می کنیم.

موسسه غیرتجاری چیست

همانطور که از نام موسسات غیرتجاری استنباط می شود این موسسات اموری به دور از تجارت را در حیطه فعالیت خود دارند که با ارائه راهکارهای خدمت رسانی نوین می توانند به جامعه خدمات رسانی کنند.

برای درک بهتر ماهیت فعالیت های موسسات غیرتجاری می توان گفت فرض کنید موسسه ای حقوقی تاسیس کردید و اقدام به فعالیت های به دور از تجارت را سرلوحه کارتان قرار دادید حال دیگر این امکان را ندارید تا به صادرات و واردات بپردازید بلکه تنها خدمات رسانی غیرتجاری را انجام می دهید.

ثبت موسسه

موسسات غیرتجاری بر اساس قانون در ماده 584 قابل توضیح خواهند بود که در ادامه آن را توضیح می دهیم.

هر موسسه تشکیلاتی است که برای مقاصدی غیر از تجارت به ثبت می رسند و فعالیت خود را پس از ارائه مدارک مرتبط با ثبت شرکت ها در ادارات مربوطه بر اساس قوانین به سرانجام می رسانند.

از سویی در تعریفی که سال 1338 از موسسات غیرتجاری ارائه و تصویب شده این چنین آمده که هدف از ثبت و تشکیل موسسات انجام امور به دور از تجارت بوده که عمده فعالیت آن ها ارائه خدمات به جامعه است. این موسسات به مانند موسسات خیریه ای و حقوقی قابل ثبت خواهند بود .

موسسات می توانند به صورت کانون، بنگاه و یا امثال این موارد به فعالیت خود ادامه دهندو در صورتی که یک موسسه موضوعی تحت عناوین دولتی یا کشوری را تقاضا کند نمی تواند به ثبت رسد.

در این بین مسلم می شود که این نوع موسسات بر اساس فعالیتی که دارند نمی توانند کارت بازرگانی نیز داشته باشند.

تنها برای انجام امور تجاری باید اقدام به ثبت شرکت کنید و بر اساس آن کارت بازرگانی را نیز دریافت کنید. شرکت و موسسه را باید در اداره ثبت شرکت های استان خود به ثبت رسانید.

موسسه غیرتجاری چیست

دسته بندی موسسات در ایران

بر اساس آیین نامه مصوب ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری، موسسات به دو نوع طبقه بندی می شوند که در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد.

موسسات انتفاعی: این نوع موسسات با هدف کسب سود در خدمت رسانی تشکیل می شوند. از پر ثبت ترین موسسات انتفاعی می توان به موسسات فرهنگی، آموزشی، خدمات شهری، حسابرسی، حقوقی و حتی پزشکی اشاره کرد که با هدف خدمت رسانی به جامعه تشکیل می شوند و در کنار خدمات خود هزینه نیز دریافت می کنند.

موسسات غیر انتفاعی: هدف تشکیل این نوع موسسات به دور از کسب سود و تنها با ارائه خدمات در زمینه بالا بردن خدمت رسانی است که مهم ترین آن ها را می توان موسسات خیریه ای دانست که تنها برای رضای خلق تشکیل می شوند.

مدارک ثبت موسسه غیرتجاری

  • ارائه تقاضانامه مبنی بر ثبت موسسه که باید توسط متقاضیان تکمیل شود و دو رونوشت از آن را به ادارات ثبت ارائه نمایید.
  • نسخه کامل شده اساسنامه موسسه که باید آن را به صورت امضا شده ارائه دهید.
  • در صورتی که قبل از اقدام به تاسیس موسسه، صورتجلسه مجمع عمومی موسسین را تکمیل باید تکمیل و تحویل مراجع دهید.
  • ارائه مجوزهای لازم از سازمان های مربوطه در صورت مجوزی بودن فعالیت موسسه غیرتجاری

یک نکته ای که باید در نظر بگیرید عدم نیاز به ارائه گواهی عدم سوء پیشینه در موسسات غیرتجاری است.

بر اساس آن چه اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری اعلام نموده است برای ثبت موسسه نیازی به ارائه تصاویری از مدارک شناسایی افراد نیست.

ثبت موسسه غیرتجاری در 6گام

ثبت موسسه غیرتجاری در 6گام

ثبت موسسات غیرتجاری را باید بر اساس اصول و قواعد اداره ثبت شرکتها به مرحله اجرا درآورد، از این رو داشتن مهارت و تخصص برای ثبت موسسه غیرتجاری راهکاری تضمینی بوده تا به صورت حرفه ای اقدام به ثبت موسسات در زمینه فعالیتهای غیرتجاری بردارید. در این راستا ثبت پایش گام به گام مراحل ثبت موسسه را در ادامه تدوین کرده تا راهنمای شما عزیزان باشد.

گام ابتدایی ثبت موسسه: ارائه مدارک 

در سامانه تعبیه شده برای ثبت موسسه غیرتجاری در اداره ثبت شرکتهای استان متقاضی قسمتی را تخصیص داده اند تا متقاضیان با ورود به آن تمامی مشخصات را درج کرده و بر اساس آن سمت افراد را به همراه مشخصات آن ها درج کنند. این امر باید با دقت تمام و با به همراه داشتن مدارک تمامی موسسین امکان پذیر است.

گام دوم: ورود به سامانه ثبت

ورود به سامانه ثبت موسسه از اقدامات بعدی و مهم بوده که باید به سامانه تخصیص یافته برای ثبت موسسات که همان سایت ثبت شرکتها است احراز هویت کنید. بر روی گزینه تاسیس شخصیت حقوقی کلیک کنید.

گام سوم: انتخاب نام موسسه

در این گام انتخاب نام مناسب برای موسسه غیرتجاری جزو موارد مهم به حساب می آید، نام موسسات باید بر اساس اولویت ارائه شود، در این بین تنها یک نام برای موسسه قابل ثبت در اداره ثبت شرکت ها است.

پس از تایید مدارک ارسالی و پذیرش اینترنتی ثبت موسسه باید اقدام به ارسال صورتجلسات مرتبط با موسسه در اداره ثبت شرکتها کرده که ضمائم دیگر را نیز باید لحاظ کنید. این امر از طریق پست نیز انجام می گیرد.

گام چهارم: تکمیل فرم

با تکمیل فرم های ارسالی موسسه در صف بررسی قرار می گیرید و در صورت نقص مدارک به شما اطلاع داده می شود تا برای رفع ایرادات اقدام کنید. امکان دارد به هر دلیلی صورتجلسات بارگزاری شده دارای ایرادات باشد که موارد اصلاحی برای شما ارسال می گردد تا آن را اصلاح کنید. در این خصوص بهتر است از تجارب کارشناسان حقوقی و وکلای پایه یک بهره ببرید.

در صورت تایید صورتجلسه ارسالی مراحل ثبت موسسه در اداره ثبت شرکتها ادامه پیدا می کند، که گام بعدی درج آگهی برای تعیین هویت افراد است.

گام پنجم: تایید مدارک توسط کارشناس اداره ثبت

در صورتی که تمامی مدارک به درستی ارائه شود، کارشناسان اداره ثبت نسخه تاییدیه که در اداره ثبت شرکت ها مهر شده را برای شما ارسال می کندتا اقدامات بعدی توسط شخص شما انجام شود.

گام ششم: انتشار اگهی تاسیس موسسه

در این مرحله از ثبت موسسه باید آگهی در زمینه تاسیس موسسه را در روزنامه کثیرالانتشار درج کنید.

در صورت نهایی شدن امور موسسه شما ثبت می شود که در اقدامات پس از ثبت موسسه باید پلمپ دفاتر موسسه را انجام دهید.

سرمایه برای ثبت موسسه غیرتجاری

سرمایه مورد نیاز برای ثبت موسسات غیرتجاری 100هزار تومان بوده که برای ابتدای امر باید توسط موسسین تامین شود. حداقل هزینه نباید از این مقدار کمتر باشد.

از سویی سقفی برای تامین سرمایه در موسسه تعیین نشده می توان سرمایه بیشتری را تامین کرد. بهتر است در خصوص تامین سرمایه با کارشناسان مجموعه پایش ثبت در تماس باشید.

هزینه ثبت موسسه غیرتجاری

تعرفه های ثبت موسسه غیرتجاری باید قبل از شروع به ثبت برآورد شود از این رو اگر می خواهید در حیطه قانون اقدام به ثبت موسسه کنید و هزینه های آن برا شما مهم است هم اکنون با کارشناسان مجتمع ثبتی پایش در تماس باشید.

تمامی لیست هزینه های تخصیص یافته برای ثبت موسسات غیرتجاری را بهتر است قبل از ثبت در اداره ثبت شرکتها بدانید و بر طبق آن برنامه ریزی های خود را به سرانجام رسانید. در این مسیر ما همراه شماییم و تمامی صفر تا صد امور ثبتی را تا پایان فرآیند حقوقی تسلیم شما می کنیم.

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

35  +    =  36